Ilustrasjon: Sporveien
Ilustrasjon: Sporveien

Consto bygger bussanlegg

Sporveien Bussanlegg AS etablerer et nytt helelektrisk bussanlegg i Drøbak i Frogn kommune.

Rett før jul signerte Sporveien kontrakt med entreprenørselskapet Consto. Byggestart for selve anlegget vil skje i mars med ferdigstillelse våren 2025, opplyser Sporveien i en pressemelding.

Anlegget skal bygges med helelektrisk drift for nye elektriske busser, som ved oppstart av den nye busskontrakten Ruter har inngått, skal betjene området fra sommeren 2025.

Selvstendig anlegg

Det nye bussanlegget i Holterkollveien 3B i Drøbak vil være et selvstendig anlegg, der alle funksjonene for bussdrift dekkes, inkludert administrasjonslokaler, verkstedspor for inntil fire busser, vaskehall, et såkalt PKK-spor for periodisk kjøretøykontroll, samt sosiale soner, og pause- og lounge-områder for sjåførene.

Bussanlegget vil ha et tilhørende delelager, og vaskehall med våt- og tørr sone for både innvendig- og utvendig renhold av bussene, skriver Sporveien i meldingen.

– Vi gleder oss over at det nå blir bygget et fremtidsrettet anlegg av mer permanent karakter, som gir bedre arbeidsforhold og levetid for de investeringene som gjøres i infrastruktur for lading av elektriske busser, sier Anders Steen-Nilsen, fagsjef bussanlegg i Ruter.

– Spennende

Prosjektleder Oscar Lundqvist i Consto, beskriver prosjektet som spennende og fremtidsrettet.

– Det er viktig for oss å bidra til det grønne skiftet, og vi ser frem til nok et godt samarbeid med Sporveien, sier han.

– Prosjektet passer godt inn i vår portefølje, med tanke på geografi, arbeidets art og for en viktig oppdragsgiver som Sporveien. Fra andre liknende prosjekter har vi opparbeidet oss erfaring og kunnskap som vi vil nyttiggjøre oss av, og vårt dedikerte team har allerede startet planlegging og detaljprosjektering med full innsats, tilføyer Lundqvist.

Overskuddsmasser

I høst har Sporveiens utbyggingsavdeling klargjort tomten i Holterkollveien 3B. Overskuddsmasser fra forberedende arbeider bearbeides, og vil utnyttes lokalt på tomten, opplyser Sporveien.

– Gjenbruk av overskuddsmasser etter høstens sprengningsarbeid, vil begrense massetransport og minske anleggstrafikk i området betraktelig. Miljøhensyn og bevissthet rundt klimaavtrykk ligger alltid naturlig til Sporveiens samfunnsoppdrag, også når vi bygger ny infrastruktur, sier Hans Olav Drømtorp Kristiansen, prosjektleder hos Sporveien.

Det vil også etableres solceller på tak, og borres energibrønner som vil ivareta noe av varme- og energibehovet til bussanlegget, skriver Sporveien.