Nordbohus forsynte seg grovt
Norbohus forsynte seg grovt ved å erobre tre av Prognosesenterets fire priser i kundetilfredshet. JM kapret prisen for mest fornøyde kunder innen prosjektmarkedet.
Denne artikkelen er over fem år gammel
KTI Kundetilfredshet Bolig
- Det er Prognosesenteret som står bak kundetilfredshetsmålingen innen boligbransjen
- Målingen av kundetilfredshet skjer i to ulike faser. Ved overlevering av bolig og i forbindelse med ettårsbefaring. Målingen fanger da opp hele kundeopplevelsen fra kjøp, via overtagelse til man har bodd i boligen en tid.
- Målingen er delt i to kategorier der man skiller mellom prosjektmarkedet og enkeltkundemarkedet (EAT).
- I henhold til internasjonale standarder er KTI et resultat av tre spørsmål. Hvor fornøyd er du med firmaet totalt sett? I hvilken grad har firmaet oppfylt dine forventninger? Hvor nært eller langt fra idealet om det perfekte boligkjøpet har firmaet vært?
- Lavere score enn 55 karakteriseres som uakseptabelt. Score fra 55 til 65 ligger i grenseland, mens innenfor 65 til 75 karakteriseres som middels. Score fra 75 til 85 er bra og ekstraordinært fra 85 til 100.
- 24 boligbyggere, hvor de fleste store aktørene inngår, deltar i undersøkelsen som baserer seg på nærmere 2500 kundesvar. Fra neste år deltar også Mesterhus og Systemhus i undersøkelsen.
Nordbohus kapret prisen som beste kjede med en score på kundetilfredshet på 73. Her kåres det bare en kandidat og settes følgelig ikke opp noen rankingliste.
Til Fredrikstad
I klassen for mest fornøyde kunder i enkeltkundemarkedet gikk prisen også til Nordbohus med kjedemedlemmet og Fredrikstadbedriften Byggmester Arild Andersen AS, med en score på 93. På sølvplass fulgte Eidvollbedriften Jos-bygg, medlem av Norgeshus-kjeden, med en score på 91. Bronse ble det til BoligPartner Alvdal med en score på 90.
Til Eidsvoll
I klassen for landets beste boligprosjekt i kundetilfredshet ble det seier til Nordbohus med Bjørnsrud Skog med en KTI-score på 88. Sølvplassen ble delt mellom Block Watne og prosjektet Borgåsen og JM Norge med Bergan 81. Begge oppnådde en KPI-score på 87.
Gjentok suksessen
Best i klassen i prosjektmarkedet ble JM Norge med en KTI-score på 79. Boligaktøren gjentok dermed seieren fra 2014. På de neste plassene fulgte Obos med en score på 75 og Skanska Bolig med en score på 74.