Agder Gruppen har bygget om en 60 tonn tung dieselgravemaskin for helelektrisk drift. Foto: Jan Arne Austad / Echo MediaFoto: Jan Arne Austad / Echo MediaProsjektleder Oddvar Hamre i Bertelsen & Garpestad. Foto: Jan Arne Austad / Echo Media

Bertelsen & Garpestad med mål om 100 prosent resirkulering eller gjenbruk på ny E39

Når Bertelsen & Garpestad bygger 13 kilometer med ny E39 i Heim kommune, er målet at 100 prosent av materialene fra byggeprosjektet enten skal resirkuleres eller gjenbrukes.

Det skriver Bertelsen & Garpestad i en pressemelding tirsdag.

– Noen mener det er et hårete mål, men vi skal vise at det er mulig, sier prosjektleder Oddvar Hamre i Bertelsen & Garpestad.

Veistrekningen mellom Betna og Hestnes i Heim kommune, som Bertelsen & Garpestad bygger for Statens vegvesen, er et pilotprosjekt med navnet Go Green. Rent praktisk skal alt materiale som ikke blir bygget inn i veiprosjektet, sendes til et 300 kvadratmeter stort telt hvor det sorteres i ulike containere.

– Det som tidligere var restavavfall, blir nå sortert og enten gjenbrukt eller sendt til resirkulering, sier Hamre i pressemeldingen.

Grønt samarbeid

Prosjektleder Oddvar Hamre i Bertelsen & Garpestad. Foto: Jan Arne Austad / Echo Media
Prosjektleder Oddvar Hamre i Bertelsen & Garpestad. Foto: Jan Arne Austad / Echo Media

Go Green-prosjektet er et samarbeid mellom Bertelsen & Garpestad, NAV Lindesnes og Fagopplæring Sør. Universitetet i Agder er med som akademisk partner for å dokumentere ringvirkningene av prosjektet.

I tillegg til å være et miljøprosjekt, skal Go Green også bidra til å redusere utenforskap og øke inkludering, skriver Bertelsen & Garpestad. De fire personene som jobber i det 300 kvadratmeter store sorteringsteltet, har alle falt utenfor arbeidslivet.

– De viktigste ressursene i prosjektet er de fire som jobber i teltet, sier Hamre.

Entreprenøren har nå et mål om å ansette nye ufaglærte hvert år. NAV har, ifølge pressemeldingen, beregnet at det vil ha en samfunnsøkonomisk gevinst på oppimot 115 millioner kroner den neste tiårsperioden.

Grønn kraft

Bertelsen & Garpestads har det siste året samarbeidet med maskinleverandør Agder Gruppen om å bygge om en 60 tonns dieselgravemaskin for fullelektrisk drift. Denne maskinen går også på E39-anlegget i Heim.

– Maskinen fungerer utrolig godt. Og ikke bare er den mye raskere og har mer power enn en ordinær dieselmaskin, men den er behagelig også fordi den støyer mye mindre, sier Hamre.

Ifølge prosjektlederen vil Bertelsen & Garpestad nå tilstrebe å gjennomføre alle nye, store prosjekter som Go Green-prosjekter.