Det skriver Bane Nor i en pressemelding torsdag.
Prosjektering i 3D ble tidlig tatt i bruk i byggingen av nye Ulriken tunnel i Bergen, men da signalanlegget skulle på plass, tok Bane Nor teknologien ett steg videre. Prosjektet fikk laget en virtuell modell av hva lokføreren ville se fra førerhuset, og det ble dermed mulig å prøvekjøre den nye tunelen før den ble bygget.
Den såkalte siktmodellen gjorde det blant annet mulig å sjekke hvordan plasseringen av lyssignaler og skiltene fungerte i praksis, samt å teste ulike kjøremønstre på sporene. Siktmodellen var basert på samme type grafikkmotor som benyttes i en rekke point-of-view-spill. Modellen hadde også andre typiske dataspillfunksjoner, slik at man kunne bevege seg rundt i det virtuelle universet ved hjelp av VR-briller og håndkontrollere, skriver Bane Nor.
Fremstillingen av den fremtidige plasseringen av signalanlegget bidro til stort engasjement blant brukerne som ble involvert, og resulterte i et hundretalls tilbakemeldinger, heter det i pressemeldingen.