Stor interesse for Follobanen

Over 200 deltakere fra rundt 100 ulike selskaper deltok på Jernbaneverkets internasjonale leverandørdag for Follobanen.

- Oppmøtet er kjempebra. Det er både rådgivere, entreprenører og leverandører til stede og det er en god miks av norske og utenlandske aktører, sier en tydelig fornøyd utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket.

Mange land på plass
Representanter fra mange av de sentrale norske og nordiske selskapene var til stede. I tillegg var bransjeaktører fra både Tyrkia, Frankrike, Spania, England, Østerrike, Sveits, Tyskland og Italia på plass for å høre Jernbaneverket informere om gigantprosjektet.

Kjente entreprenørnavn som Bilfinger Berger, Alpine Bau, Hochtief, Strabag, Marti og Implenia var blant de oppmøtte selskapene. Det samme var Skanska Norge, Peab, LNS, NCC Construction, AF Gruppen, Hæhre Entreprenør og Veidekke. Også på rådgiver- og leverandørsiden var en rekke store norske og europeiske navn representert.

Bygger allianser
Ifølge Harald Nikolaisen merker Jernbaneverket at det er stor interesse for prosjektet både nasjonalt og internasjonalt og mange aktører skal allerede være godt i gang med å finne potensielle samarbeidspartnere.

- Vi vet at norske og utenlandske aktører snakker sammen og de bruker en dag som denne som en møteplass for å bygge allianser, sier Harald Nikolaisen til Byggeindustrien.

God konkurranse
- Det viktigste med en slik leverandørdag er å sørge for at vi får god konkurranse. Vi må gjøre leverandørene interessert og informert og vi må være tydelige og forutsigbare slik at markedet er klare når dette kommer. Det er også veldig viktig at vi under en slik samling får tilbakemeldinger fra markedet slik at vi kan justere og skreddersy prosjektstrategien. Klarer vi å treffe markedet på kontraktstruktur og strategi, så får også god konkurranse med de rette leverandørene og det kan det være masse penger å spare, fortsetter Nikolaisen.

Har lykkes
Jernbaneverkets utbyggingsdirektør mener de nå er i ferd med å lykkes med sin satsing på å skape et mer internasjonalt leverandørmarked i Norge. Han tror det er avgjørende for å klare gigantprosjektene som kan komme innen norsk samferdsel.

- Vi har hele tiden sagt at hvis vi skal klare å gjennomføre en full Intercityutbygging trenger vi et større leverandørmarked. Det er vi i ferd med å få til. Det er stor interesse for Follobanen og vi ser at flere ønsker å posisjonere seg for en eventuell Intercityutbygging, sier Nikolaisen.