Konsekvensene av Follobanen på høring

Torsdag 28. april blir konsekvensutredningen for Follobanen lagt ut på høring. Påvirkning på miljø og omgivelser er kartlagt, og nå vil Jernbaneverket ha omverdenens mening om saken. (SE VIDEO)

Frem til 17. juni skal utredningen ligge ute til høring. Alle dokumenter vil bli tilgjengelig på www.jernbaneverket.no/follobanen torsdag.

- Vår konklusjon er at vi kan ivareta miljøet og omgivelser på en forsvarlig måte, både under bygging og drift av Follobanen. Men det er klart at Follobanen får både negative og positive konsekvenser for nærmiljøet. Vi har blant annet laget et eget miljøbudsjett for Follobanen, som det første prosjektet i Norge. Budsjettet skal brukes til å styre miljøvalg videre i prosjektet, sier arealplanleder Terje Vegem.

En viktig traséavgjørelse gjenstår i Oslo
- Det er Samferdselsdepartementet i samråd med Miljøverndepartementet som skal godkjenne konsekvensutredningen, fortsetter Vegem. Gjennom planprogrammet ble størstedelen av traseen fastsatt, men inne ved Oslo S gjenstår to traséalternativer.

- Gladnyhetene er at vi anbefaler å bygge lokk over sporområdet rett bak Middelalderparken, sier Vegem. Dette vil gjøre det mulig å reetablere noe av Oslos middelalderterreng.

De to alternativene gjelder utgående spor, og begge alternativene har svært store konsekvenser. Jernbaneverket anbefaler et alternativ gjennom Gamlebyen gravlund. Det andre alternativet går gjennom to bygårder langs Mosseveien.

Dersom Samferdselsdepartementet velger traseen gjennom gravlunden, vil det bli lagt strenge rammer for hvordan anleggsarbeidet på kirkegården kan foregå.

- Vi vet at dette er vanskelig for alle de som er knyttet til kirkegården. Jernbaneverket vil trå varsomt i denne saken, og legger frem forslaget til høring for å få synspunkter på saken, forklarer Vegem. Når Follobanen står ferdig, kan området fremstå som bedre enn i dag. Blant annet blir det mulig å dekke over et spor- og lagerområde som i dag ligger tett inntil gravlunden.

9,2 millioner tonn stein skal ut av tunnelen
- Dette betyr ca 370 000 lastebiler med 20 tonn stein på hver bil. Foreløpig er det ikke avklart hvor steinen havner, men i utredningen har vi sett på flere muligheter. Dette er bortkjøring til steinbrudd på Østlandsområdet, gjenbruk av stein i selve Oslo-Ski-prosjektet, gjenfylling av områder og som lokk over forurenset masse i Bunnefjorden, forklarer Vegem.

- Vi planlegger hovedriggen for Follobanen på Åsland pukkverk. Vi trenger enten seks eller ti angrepspunkter for byggearbeidene, og antallet avgjøres av om det blir tunnelboring eller sprenging. Dette blir avgjort senere i år, sier Vegem.