87 stasjoner får nye informasjonsanlegg

Jernbaneverket er nå i ferd med å montere nye informasjonsanlegg for togpassasjerene ved 87 stasjoner på Østlandet.

Stasjonene får monitorer eller anvisere som viser togavganger og eventuelle forsinkelser, samt bedre høyttaleranlegg.

For å kunne installere slike anlegg på stasjonene har det vært nødvendig med et omfattende arbeid med nye teleanlegg og elektriske anlegg. Mange av stasjonene har fått nye informasjonsanlegg i løpet av høsten og arbeidet vil pågå også i de første ukene av neste år. Informasjonen om togtrafikken gis i ”sanntid” og hentes fra Jernbaneverkets trafikkstyringssystemer. – For å få slike anlegg i drift har det også vært nødvendig med et tett samarbeid også med kommuner og energiselskaper, forteller prosjektleder Lars Inge Graver. – Det er veldig bra at vi nå blir i stand til å bedre trafikkinformasjonen til togpassasjerene, legger han til.

Det er en lang liste over stasjoner som nå får nye eller forbedrede anlegg:

* Drammenbanen: Lier og Brakerøya

* Kongsvingerbanen: Fetsund, Sørumsand, Blaker, Rånåsfoss, Haga, Årnes og Kongsvinger

* Gjøvikbanen: Grefsen, Kjelsås, Åneby, Hakadal, Harestua, Grua, Roa og Jaren Hovedbanen: Bryn, Alna, Nyland, Grorud, Haugenstua, Høybråten, Lørenskog, Hanaborg, Fjellhamar, Strømmen, Sagdalen, Frogner, Kløfta og Dal

* Dovrebanen: Tangen, Stange, Hamar, Moelv, Brumunddal og Lillehammer

* Vestfoldbanen: Sande, Holmestrand, Skoppum, Tønsberg, Stokke, Torp, Sandefjord, Larvik, Porsgrunn og Skien

* Sørlandsbanen: Gulskogen, Mjøndalen, Steinberg, Hokksund, Darbu, Skollenborg og Kongsberg

* Spikkestadbanen: Bondivann, Heggedal, Hallenskog, Røyken og Spikkestad

* Østfoldbanen, vestre linje: Nordstrand, Ljan, Hauketo, Holmlia, Rosenholm, Kolbotn, Solbråtan, Myrvoll, Greverud, Oppegård, Vevelstad, Langhus, Ski, Ås, Vestby, Sonsveien, Kambo, Moss, Rygge, Råde, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden

* Østfoldbanen, østre linje: Kråkstad, Tomter, Spydeberg, Askim og Mysen

For uten disse stasjonene på Østlandet får også flere stasjoner på andre strekninger, blant annet på Bergensbanen, også bedre informasjonsanlegg.

Jernbaneverket bruker i 2010 mer enn 80 millioner på å bygge ut og bedre informasjonsanleggene på stasjonene. Undersøkelser viser at bedre informasjon til passasjerene ved driftsavvik er svært viktig.