Jernbanesatsing i revers

De store transportaktørene i Norge protesterer nå høylytt på at utbyggingsplanene på Alnabruterminalen i Oslo stanses. Gjennom paraplyorganisasjonen LTL – Logistikk og transportindustriens landsforening i NHO er det nå sendt brev til Regjeringen med et kraftig varsku. I følge Aftenposten er planene for utbygging av terminalen lagt på is. I stedet for å bygge nytt skal millioner av kroner brukes på å lappe på gammelt, nedslitt utstyr.

Dessverre føyer dette seg inn i rekken av brutte jernbaneløfter. Det er tydelig at den politiske ledelsen i departementet ikke har den gjennomslagskraften som er helt nødvendig om man skal komme seg ut av den krisen vi nå ser. Schenker, Tollpost, Bring, Posten og DHL står for ca 70 % av alt gods som sendes på jernbanen i dag. Hvert år frakter jernbanen 22 millioner tonn gods som tilsvarer 7 800 trailere. Regjeringen har lovet å doble godskapasiteten innen 2019, men med dagens investeringstempo blir det nyttesløst.

Alnabru er like viktig for godstransporten i Norge som Gardermoen er for flypassasjerene. Til tross for fagre løfter skjer det forsvinnende lite for å bygge ut Alnabru til en ny tid. Skal det skje holder det ikke bare med ord, men det må også friske penger til. Regjeringen mener at manglende planleggingskapasitet i Jernbaneverket er en av årsakene til at investeringer må settes på vent. Dette er noe av det dummeste vi har hørt. Sett prosjektet ut til byggenæringen så skal vi love at det blir fart i sakene. Det er rådgiverkapasitet og kapasitet i entreprenørselskapene til å ta en slik jobb.