Rapporten «Raskere og smartere samferdselsutbygging» anbefaler at prosjektene finansieres og prosjekteres slik at alle pengene er garantert ved byggestart.
Det skjer oftest ved at en privat utbygger i første omgang legger ut alle kostnader og tar ansvaret for å bygge strekningen. Utgiftene dekkes i siste omgang av staten gjennom årlige nedbetalinger, eventuelt i form av bompenger.
NHOs administrerende direktør John G. Bernander sier til Aftenposten at tre slike typer prosjekter som allerede er satt ut i livet, «har vist seg å være kjempesuksesser».
– Men vi registrerer at det finnes noen ideologiske sperrer, sier Bernander.
Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) sier ifølge avisen at man ikke skal behøve å låne penger til veibygging så lenge Norge har penger på bok.
I rapporten, som er laget av Vista Analyse, hevdes det blant annet at utbyggingen av ny toglinje på strekningen Oslo-Ski vil bli 3 milliarder kroner rimeligere dersom man legger den foreslåtte prosjektmodellen til grunn.