Sporområde på Skøyen som skal fornyes i sommer. Foto: Bane NOR

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Baneservice og Bane NOR signerte denne uken kontrakten for Fornyelse Skøyen og Robustiserende tiltak Lysaker.

Skøyen stasjon har over tid hatt utfordringer med feil som påvirker togtrafikken, og har komponenter med høy alder og tilstand som krever fornyelse. Kontrakten Baneservice har vunnet er første steg i dette fornyelsesarbeidet, skriver entreprenøren i en pressemelding.

- Vi er stolte over å ha vunnet denne kontrakten og gleder oss til å starte arbeidet med nødvendig fornyelse av et viktig knutepunkt for togtrafikken i Norge. Baneservice har lang erfaring fra hektiske sommerarbeider i Osloområdet, og vi vet at våre dyktige ansatte vil løse oppgaven med glans, sier divisjonsdirektør i Baneservice, Kjell Myhr i meldingen.

Arbeidene Baneservice skal ta fatt på omfatter blant annet fornyelse av sporområder som ble bygget i 1980, Den inkluderer bytte av syv sporveksler, masseutskifting, ny drenering og bygging av nye spor på Skøyen Øst. Kontrakten omfatter også etablering av nytt sporkryss på Lysaker, KL arbeider og ny belysning i Bærumstunnelen.

Kontrakten har en verdi på i underkant av 100 millioner kroner.

Arbeidene skal utføres i togfri periode i juli – august, i tillegg til forberedende arbeider i mai og juni. Baneservice har med seg datterselskapet Railcom og Anlegg Øst på arbeidene.