Prosjektleder Taale Stensbye skal lede arbeidet med å planlegge ny riksvei 4 Gjøvik-Mjøsbrua. Her sammen med samferdselsminister Knut Arild Hareide, fylkesordfører Even A. Hagen og regiondirektør i NHO Jon Kristiansen. Foto: Statens vegvesen.

Vegvesenet kan kutte halv milliard med smal firefeltsvei mellom Gjøvik og Mjøsbrua - Taale Stensbye leder prosjektet

Statens vegvesen mener det er mulig å kutte kostnadene på ny riksvei 4 fra Gjøvik til Mjøsbrua med en halv milliard kroner når regjeringen åpner for smalere firefelts motorveier.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Planleggingsleder Jon Rabben Lundby i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.

Riksvei 4 Oslo-Mjøsbrua er en av strekningen regjeringen viser til, hvor det kan være aktuelt med den nye veistandarden. Statens vegvesen er nå ferdige med det første steget på planleggingen av den nordligste vegstrekningen på Rv.4. Det såkalte planprogrammet viser hva og hvordan Vegvesenet skal planlegge motorveien fra Mjøsbrua til Hunndalen.

– Smalere veiskuldre gjør at vi kan kutte kostnadene med 18 prosent på strekningen på hver side av tunnelen. Slik kan vi ta ned kostnadene fra 5,4 milliarder til 4,9 milliarder, sier planleggingsleder Jon Rabben Lundby i Statens vegvesen Utbygging.

Smalere bruer

Det er særlig smalere konstruksjoner som gjør jobben rimeligere. Det skal bygges seks ulike bruer på strekningen. Samtidig ligger det et ytterligere potensiale for innsparinger og gode løsninger gjennom tidlig involvering av entreprenør, fastslår Vegvesenet.

Lundby har tatt med seg et bredt faglig miljø fra Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen. Det siste halve året har veieksperter fra hele landet satt seg inn den nye motorveien.

– Gjennom konseptvalgutredningen fra 2016 har vi et svært godt grunnlag til å finne fram til de beste løsningene for ny trafikksikker og raskere vei på riksvei 4, sier Lundby.

Godt samarbeid

Vegvesenet samarbeider godt med Gjøvik kommune og Innlandet fylkeskommune om ny riksvei 4, spesielt med tema Gjøvik by og trafikkavviklingen der. I 2021 vil dette samarbeidet forsterkes og utvides med å tilknytte Fylkesmannen i Innlandet og Norges vassdrags og energidirektorat, melder Vegvesenet.

– Et tett og godt samarbeid med berørte offentlige instanser er et av suksesskriteriene for planleggingen av riksvei 4, sier Lundby.

Det er særlig arbeidet med å håndtere problematikken med fremtidig trafikkavvikling på lokalvegnettet, dyrka mark, bebyggelse og naturmangfold som Vegvesenet skal løse sammen med de andre offentlige aktørene, skriver Statens vegvesen i meldingen.

Stensbye inn som prosjektleder

Lundby får god drahjelp i 2021 i arbeidet med kommunedelplanen. Vegvesenet styrker riksvei 4-laget med den erfarne prosjektlederen Taale Stensbye. Stensby har vært prosjektleder for E6 utbyggingen langs Mjøsa, ny Rv 3/23 Løten-Elverum. Før det satt han i toppledelsen i Statens vegvesen, Region øst som strategisjef. Nå går Stensbye inn som prosjektleder for arbeidet med kommunedelplanen for riksvei 4 Gjøvik-Mjøsbrua.

– Utbyggingen av E6 langs Mjøsa og riksveg 3/25 er gjennomført svært kostnadseffektivt og raskt med en meterpris lavere enn andre sammenlignbare veiprosjekter i Innlandet. Det skyldes god planlegging, og god gjennomføring. Derfor er det godt nytt at Stensbye skal inn i riksvei 4-arbeidet, sier prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, Utbygging sørøst.