Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Steinmasser fra  gigantprosjekter kan gi ny bydel i sjøen

Ved å fylle ut masser fra infrastrukturprosjektene gjennom Bærum, kan det her ved Lakseberget i Sandvika bli store fritidsområder, kyststier og en ny bydel. Foto: Trond Joelson, Byggeindustrien

Publisert: 30.11.2020 13:02.

Innenfor Bærums kommunegrense skal det gjennomføres seks store infrastrukturprosjekter de neste årene. Overskuddsmassene kan bidra til både fjordpark, kyststi og nye boliger utenfor Sandvika.

  • Slutt på gratis Ryfast-kjøring

  • Systemhus Norges største huskjede

  • Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer

  • Skanska-nei til tredje Hjelset-runde

Nettleder

Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget

Les også:

  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Slutt på gratis Ryfast-kjøring
  • Systemhus Norges største huskjede
  • Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer
  • Skanska-nei til tredje Hjelset-runde
  • Statsbygg solgte eiendommer for 2,4 milliarder i 2020
  • Otovo vil på børs - tror på vekst etter et år med pandemi-motvind
  • VestlandsHus inn på lista over Norges største boligbyggere
  • Bjørn Gustavsen ny salgssjef i Cembrit
  • Petter Sunde ny regiondirektør for JMs region Vest
  • OBOS etablerer profesjonelle «hjemmekontorer»
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken

Flere kontrakter

  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorTrond Joelson

Denne artikkelen er hentet fra Byggeindustirne nummer 18 - 2020.

E18 Vestkorridoren, Ny E16 fra Bjørum til Skaret, Ringeriksbanen, Fornebubanen, ny vanntunnel fra Tyrifjorden gjennom Bærum til Oslo og et nytt vannanlegg på Kattås. Disse seks anleggsprosjektene vil prege Bærum kommunes trafikkbilde og fremkommelighet i årevis, både for innbyggerne og for avvikling av gjennomgangstrafikken ut og inn av Oslo.

De vil også i løpet av noen år resultere i et bruttouttak på 25 millioner kubikkmeter masse. Av disse vil cirka ti millioner kubikkmeter gå direkte inn i prosjektene igjen. Det betyr at kommunen må skaffe nye bruksområder for rundt 14-15 millioner kubikkmeter overskuddsmasse.

Kommunen har tidligere hatt suksess med å bruke masser fra nye E16 til å utvide Sandvika Fjordpark på Kadettangen med hele 17 mål.

Skal ta sjøfronten tilbake

Et forslag som så langt ikke er vedtatt, og som Fylkesmannen har sagt nei til, er å bruke noe av massene fra Fornebubanen til en ny friluftsøy nedenfor Telenorbygget på Fornebu.

Et annet forslag, som det er langt større gehør for, er en etappevis utfylling med masser fra E18 og Fornebubanen i sjøen ved Lakseberget i Sandvika.

– Det er delvis fordi vi mangler arealer i Sandvika, men også fordi vi ønsker å bygge på trafikknutepunktene. Det er det anledning til nå som E18 planlegges lagt i tunnel under byen. Da åpner sjøfronten seg og vi foreslår både fjordpark, kyststi og boliger lagt her, sier kommunaldirektør samfunn, Arthur Wøhni i Bærum kommune til Byggeindustrien.

Utbyggingen av den nye E18 Vestkorridoren, som strekker seg fra Lysaker og avsluttes vest for Asker sentrum, vil også frigi større arealer til friluftsområder og byutvikling. Opptil 3,6 kilometer av den nye veien skal gå i tunnel.

– Den største enkeltfaktoren for å ta idyllen tilbake til Sandvika, er at den eksisterende motorveibrua fjernes. Da E18 ble anlagt langs sjøfronten, skilte den byen fra sjøen. Fjernes den kan Sandvika møte fjorden igjen, slik at vi faktisk kan gjenoppstå som Sandvika. Sjøfronten skal vi ta tilbake, sier Wøhni.

Overskudd fra Fornebubanen skaper hodebry

Lokalavisa Budstikka har tidligere skrevet at kommunen er i manko på steder der det kan tas imot 1,2 millioner kubikkmeter steinmasse fra Fornebubanen. Kommunaldirektør Wøhni regner imidlertid ikke med at Bærum kommune må betale utbyggerne for mottatte masser som eventuelt skal fylles i sjøen utenfor Sandvika eller benyttes andre steder.

– Vi legger opp til at vi får betalt for å ta imot sprengstein eller masser. Det er en stor besparelse for oss også, men det blir å regne som et bidrag til å etablere tomta. Det dekker ikke full opparbeidelse av området, presiserer Wøhni, som legger til at det nå jobbes med å etablere enda flere steder, som kan benyttes som deponi eller til mellomlagring.

Utnyttelse av overskuddsmasser

En viktig aktør i dette arbeidet – der Bærum kommune har regien – er Bærum Ressursbank. Det er et samarbeidsprosjekt mellom blant annet entreprenører, grunneiere, utbyggere og forskningsmiljøer for å sørge for bærekraftig utnyttelse av overskuddsmassene fra infrastrukturprosjekter i Bærum.

– I prinsippet ønsker vi ikke å deponere, men heller nyttiggjøre mest mulig av den steinen som kommer ut av prosjektene. Det er mye som ikke kan gjenbrukes direkte, og som må foredles på ulike måter. Derfor må vi ha et betydelig mellomlager, pluss at vi har en del stein av middels til dårlig stein som kan brukes til nyttiggjøringsprosjekter. Utfylling-
en på Kadettangen viser at det kan brukes på en god måte, sier Tore Gulli, prosjektdirektør i Bærum ressursbank til Byggeindustrien.

Ut ifra et miljøperspektiv er det er det nå avgjørende å finne områder og anvendelsessteder i forholdsvis kort avstand – helst innenfor kommunegrensene.

– Det er viktig for oss at vi kan bruke noe på et område ved Avtjerna til masseforvaltning og foredling av masser. Stein og masser er en ressursbank vi kan benytte oss av i flere år fremover. Det blir jo ikke slutt på anleggsprosjektene, det kommer stadig nye infrastrukturprosjekter som må bygges ut, understreker «banksjef» Gulli.

– Egen ressursbank, det er ikke mange kommuner som har opprettet det?

– Nei, vi er vel de eneste. Det handler om sirkulærøkonomi, nye forretningsmodeller, ressursforvaltning, minimalisering av innbyggerbelastningen og nye byggemetoder. Alt for å finne ut hvordan det kan komme kommunen til gode.

Men miljøbelastningen på transportdelen av masseforflytningen de neste ti årene kan bli formidabel, noe Gulli setter i perspektiv ved å omgjøre 25 kubikkmeter masse om til lastebillass.

– Det blir en million og 35 tusen lastebillass som skal håndteres gjennom Bærum de neste årene i de seks prosjektene, opplyser Gulli.

Nøkkelord:

Bygg, Eiendom
 

Helseforetaket avbestilte Skanska-kontrakten

 

Skanska-nei til tredje Hjelset-runde

 

Vedum: - Viktig likestilling av de som eier og leaser anleggsmaskiner


 

Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer

 

Otovo vil på børs
- tror på vekst
etter et år med pandemi-motvind

 

OBOS etablerer profesjonelle «hjemme-kontorer»

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen