Krise kan skape mer innovasjon

Selv om man kanskje ikke alltid sitter igjen med et inntrykk om at byggenæringen er en av de store innovatørene her i Norge, skjer det hele tiden mye spennende og viktig innovasjonsarbeid i denne sektoren.

Innovasjonsarbeidet skjer på flere ulike måter. Det kan skje store banebrytende endringer gjennom omfattende samarbeidsprosjekter, gjerne i regi av de store forskningsinstitusjonene, men like ofte ser vi at det skjer mye spennende og viktig utviklingsarbeid ute i de enkelte virksomhetene, og gjenre også ute på byggeplassene. Dette kan være mindre forbedringer og justeringer på arbeidsteknikker og måter å bruke maskiner og varer på, som i sum kan medføre store endringsmekanismer som påvirker hvordan man arbeider i stor grad.

Det er ikke alltid man får anerkjennelse for denne typen forbedringsarbeid, men det er like fullt meget viktige prosesser som er med på å dra byggenæringen videre opp og frem. Her har både de enkelte virksomheter, men også mange enkeltpersoner, gjort en stor jobb som mange har fått nytte av.

De senere årene har hele næringen også fått langt mer anerkjennelse for sitt innovasjonsarbeid. Alt snakket om fraværet av innovasjonskraft innen byggenæringen stemmer ikke, og det er nå viktig at næringen blir flinkere til å fremsnakke seg selv. Det er mange eksempler som kan dras frem, noe også flere av de store forskningsinstitusjonene selv er med på å påpeke.

Det skulle selvsagt også bare mangle at en næring med den størrelse og innflytelse som byggenæringen har skal stå for en stor innovasjonskraft. Byggenæringen omsetter årlig for rundt 1.100 milliarder kroner og bidrar til en verdiskapning på rundt 380 milliarder kroner, og med så store summer i sving er det hele tiden viktig å effektivisere og innovere for å må ut mest mulig av innvesteringene som legges i den store potten.

Etter planen skulle Byggedagene ha blitt arrangert 25. og 26. mars i år, men koronakrisen satte en stopper for dette arrangementet. Her skulle også vinneren av en stor innovasjonskonkurranse kåres. Nå skal innovasjonskonkurransen arrangeres digitalt onsdag 22. april. Da skal den beste av tre finalister kåres av bygg.no-leserne. Innovasjonskonkurransen arrangeres av Innovasjon Norge, Enova, Design og Arkitektur Norge (DogA) og Forskningsrådet. De tre bedriftene i finalen som skal kjempe om førsteplass i konkurransen er byggevareprodusenten Mapei, energieffektiviseringsbedriften Eco Stor og den digitale plattformen Pronto. Det var en rekke personer og virksomheter som meldte seg på konkurransen, og både finalistene, men også de øvrige aktørene som har deltatt i konkurransen, viser på en god måte bredden i innovasjonsarbeidet som gjennomføres i næringen.

Disse eksemplene viser hvor mye spennende som faktisk skjer, og at byggenæringen slett ikke er noen sinke i innovasjonsarbeidet, men faktisk er en driver i et nasjonalt forskningsarbeid. Det ser vi også på støtteordningene hvor byggenæringen etter hvert begynner å ta en stadig større del av kaka. Dette er også viktig. Næringen må hele tiden å strebe etter å utvikle seg og forbedre ulike prosesser gjennom hele verdikjeden. Dette må skje gjennom allerede etablerte aktører i de ulike leddene i kjeden, men fremover vil vi nok også se at aktører som i utgangspunktet ikke har sin tilhørighet innen bygg, anlegg eller eiendom kommer inn på byggenæringens områder og er med på å dra næringen frem i nye spennende og nødvendige retninger. Disse aktørene må vi alle sammen være med å heie frem.

Vi tror også at koronakrisen som vi nå er midt inne i vil være med på å dra næringen og dens aktører i en ny retning. Det skapes nye måter å arbeide på, nye samarbeidsformer og nye innovasjoner vil tvinge seg frem i løpet av månedene denne krisen vil vedvare. Dette er måter å arbeide på som kan sette seg som faste arbeidsmønster også lenge etter at krisen er over. Tider som dette vil skape varige endringer som vil være med å forme helle utviklingstrender, også for byggenæringen. Det vil vokse frem nye måter å arbeide på, men også nye produkter som vil kunnen snu opp ned på mer eller mindre vedtatte sannheter. Tenk for eksempel bare på hvor raskt det kan se ut til at vi er blitt vant med digital interaksjon. Det vil ikke gå over – ting vil endre seg – og perioder som vi nå er vitne til vil være med å fremskynde denne typen endringer.

Husk å avgi din stemme på bygg.no i forbindelse med innovasjonskåringen. Det vil komme mer praktisk informasjon rundt hvordan dette skal gjøres på bygg.no.