Denne illustrasjonen viser den opprinnelige planen for Liafjelltunnelen. Et undersjøisk ras i 2018 tvang prosjektet til å gjøre endringer. Illustrasjon: Statens vegvesen

Liafjelltunnelen blir 60 prosent dyrere og to år forsinket

Basert på beregninger gjort av Statens vegvesen for fylkesveieier Norland fylkeskommune, sprekker rassikringsprosjektet Liafjelltunnelen på fylkesvei 17 i Nordland med over 300 millioner kroner.

Det skriver Rana Blad i en artikkel mandag.

Da PNC Norge vant kontrakten for Liafjelltunnelen på fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet i Nordland i 2019, var de lavest av ni tilbydere med et bud på 339,3 millioner kroner. Totalt skulle prosjektet koste 525 millioner kroner, og tunnelen skulle etter planen åpne høsten 2019.

Nå ser det ut som om prislappen blir 830 millioner kroner, og åpning er satt til høsten 2021.

Fylkesråd for transport og infrastruktur Bent-Joacim Bentzen forsikrer om at prosjektet gjennomføres selv om åpningen blir senere og dyrere enn forespeilet. Kontrakten for prosjektet ble i 2016 signert med Statens vegvesen, men eierskapet til fylkesveiene ble overtatt av fylkeskommunene 1. januar i år.

‒ Når vi budsjetterer og planlegger gjennomføring av prosjekter, forventer vi jo at prosjektet gjennomføres på budsjett og til avtalt tid. Det har ikke skjedd her, sier han til Byggeindustrien.

Stans for prosjektet

Bentzen understreker at rassikringen av fylkesvei 17 ved at veien legges i tunnel er en hovedfartsåre gjennom Nordland og er viktig for hele regionen. Han forteller at fylkeskommunen er forberedt på ekstrakostnadene i prosjektet.

‒ Vi har satt av midler til å fullføre det som er påbegynt, sier han.

Seksjonsleder Christian Høydal Forsmo for utbygging i Nordland fylkeskommune sier til Rana Blad at flere veiprosjekter i Nordland vil lide for kostnadssprekken på fylkesvei 17, uten at han kan være mer konkret.

Fylkesdirektør Odd Inge Bardal påpeker overfor Byggeindustrien at utbyggingen av Liafjelltunnelen har støtt på flere problemer underveis.

I september 2018 førte et undersjøisk ras til at hele fylkesveiprosjektet måtte prosjekteres om. Dette er en sentral årsak til kostnadssprekk og forsinkelse på prosjektet, men Vegvesenet har også ved mer enn én anledning stanset arbeidet på prosjektet på grunn av samlasting av sprengstoff og tennere.

‒ Det har vært flere hendelser som har gjort prosjektet vanskelig, men det stemmer at prosjektet også har blitt stanset på grunn av hendelser med entreprenøren, bekrefter Bardal.

Maksimalt med dagbøter

I artikkelen i Rana Blad heter det at PNC Norges kontrakt på Liafjelltunnelen åpnet for at entreprenøren kunne ilegges dagbøter på inntil ti prosent av kontraktsummen. Dette taket på dagbøter er nå nådd.

– Jeg tror nok entreprenøren oppdaget at det å drive tunnel i Norge ikke var det samme som å drive tunnel i Østerrike. Vi var opptatt av å følge prosjektet tett for å sikre nødvendig kvalitet, sier Christian Høydal Forsmo til Rana Blad.

Fylkesråd Bent-Joacim Bentzen er forsiktig med å kommentere hvorvidt fylkeskommunen er misfornøyd med PNC Norges arbeid på tunnelprosjektet.

‒ Vi er fornøyde når budsjett og tidsramme følges, sier han.

‒ Og det har ikke skjedd i dette prosjektet?

‒ Nei. Det har det ikke, sier Bentzen.

Daglig leder i PNC Norge, Mathias Fabich, henviser til sin kontrakt med Nordland fylkeskommune, som slår fast at all kommunikasjon om prosjektet skal gå via byggherre.