Foto fra bygging av ny veg på ITS-prosjektet Borealis langs E8 i Skibotndalen i Troms og Finnmark. Foto: Geir Bakkevoll

Dette er Samferdselsforum Nord sin prioriteringsliste for Nord-Norge i NTP 2022-33

Samferdselsforum Nord har levert sine høringssvar for prioriterte samferdselsprosjekter for Nordland og Troms og Finnmark.

I høringssvaret fra Samferdselsforum Nord står det at målet for Samferdselsforum Nord er å samle næringslivet og politikere om felles samferdselsprioriteringer for Nord-Norge, som ledd i påvirkningsarbeidet overfor sentrale myndigheter for mer midler til infrastruktur.

Samferdselsforum Nord består av følgende organisasjoner; NHO Arktis, NHO Nordland, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA), Nord Norske Entreprenørers Serviceorganisasjon (NESO), Norges Lastebileier Forbund Region Nord (NLF), Maskinentreprenørenes Forbund Region Nord (MEF), LO Nordland og Troms og Finnmark, Norsk Arbeidsmannsforbund (NAF) og NHO

I høringssvaret bemerker Samferdselsforum Nord at næringsaktørene i Nord-Norge har en betydelig konkurranseulempe med høye transportkostnader og stort tidsforbruk.

«Det er lange avstander både internt i landsdelen og til de viktigste eksportmarkedene i Europa. For Troms og Finnmark som ikke har jernbane, er det det de viktigste næringsvegene på både riks og fylkesvegnettet som dekker mest av transportbehovene og er av stor viktighet for næringsutviklingen i regionen», står det i høringssvaret.

Det presiseres også at Nord-Norge utgjør i underkant av 10 prosent av befolkningen. Samtidig har Nord-Norge 29 prosent av den totale infrastruktur på veg og bane, 40 prosent av landarealet og 60 prosent av sjøarealet.

«Analyser basert på årsdøgntrafikk medfører således at landsdelen taper i forhold til øvrige regioner. Samfunnsnytten, verdiskapning og ringvirkninger ivaretas for dårlig i dagens analysemodeller. Virkningene av samferdselsinvesteringene må komme bedre fram, og synliggjøre produktivitetsøkninger som følge av utvidede bo- og arbeidsmarkeder, samt økt arbeidskrafttilbud», bemerker Samferdselsforum Nord.

I en pressemelding opplyses det at forumets prioriterte samferdselsprosjekter for Nordland er som følger:

Veitransport:

  • E6 Hamarøy-Sørfold inklusiv Ulvsvågskaret
  • E6 Narviktunnelen med tilstøtende veinett
  • E10 Lofoten
  • E6/Rv.80 “Fra Bru til bru”
  • E6 Sørelva – Borkamo
  • E10 Bjørnfjell

Lufttransport:

  • Prioritere prisreduserende tiltak (reduserte avgifter eller økt FOT-tilskudd, konkurransefremmende tiltak) som gir grunnlag for økt ruteproduksjon og bedre frekvens på kortbanenettet.
  • Ny Lufthavn i Bodø (Ny by – ny flyplass-prosjektet)
  • Polarsirkelen lufthavn
  • Leknes lufthavn – ny felles flyplass for Svolvær og Leknes

Jernbane:

  • Dobbeltspor på Ofotbanen
  • Opprusting av Nordlandsbanen (nytt signalsystem, krysningsspor og eventuelt elektrifisering)

Sjøtransport:

  • Dypvannskai i Mo i Rana må sikres tilskudd til farledsutbedring.
  • Bedre regularitet og nattferge på fergestrekningen Lødingen – Bognes.
  • Redusere havnegebyr – og avgiftsbelastningen.
  • Fiskerihavnene Ballstad, Andenes, Røst og Værøy (finansiering må følge med i overføring til fylkeskommunen)
  • Farledsutbedring av Brønnøyleden
  • Utbedring Risøyrenna

Dette er de prioriterte samferdselsprosjektene for Troms og Finnmark:

Store prosjekter:

  • E45 Kløfta
  • RV94 Hammerfest - Skaidi
  • E8 Skibotn - Kilpisjãvri (siste parsell)
  • E6 Nordkjosbotn-Hatteng
  • Riksveg 862 Tverrforbindelsen Tromsø

I prioriteringene er det forutsatt at E10 Hålogalandsveien, E6 Kvænangsfjellet og E8 Ramfjorden igangsettes før den nye NTP-perioden starter.

Mindre prosjekter:

  • E10 Bjørnfjell
  • E6 Olderdalen - Langslett

I tillegg fastslår Samferdselsforum Nord at de støtter tiltak på en rekke prosjekter innen kyst (farled og sikkerhet i Troms og Finnmark.

Samferdselsforum Nord bemerker også at Tromsø lufthavn opplever sterk passasjervekst og er Nord-Norges knutepunkt for flyreiser.

«Utlandsterminalen og bagasjeutleveringen skal bygges ut og sikkerhetskontrollen er utvidet. En ytterligere utvidelse av innlandsterminalen, flere flyoppstillingsplasser og avisingsplattformer må også på plass for å møte passasjerveksten. En forlengelse av rullebanen er nødvendig for å kunne ta ned større fly samt et ønske om flere utenlandske direktefly», står det i høringssvaret.