Kloke maskinhoder fra AMV og Skanska har samarbeidet godt under utviklingen av den nye frontlasteren. Foran fra venstre maskinsjef Geir Olav Berg i Skanska, elektrosjef Audun Kvalnes i Skanska, Roar Lindalen, fagansvarlig tunnelmaskiner i Skanska, adm. dir. Peder Andersen i AMV, repratør og maskinfører Stein Inge Naas i Skanska, verkstedformann Ove Sandnes i Skanska og styreleder Per Gunnar Andersen i AMV.Repratør og maskinfører Stein Inge Naas i Skanska og verkstedformann Ove Sandnes i Skanska, har vært sentrale under utviklingen av maskinen.Adm. dir Peder Andersen og styreforman Per Gunnar Andersen i AMV.Fra venstre maskinsjef Geir Olav Berg, elektrosjef Audun Kvalnes og Roar Lindalen, fagansvarlig tunnelmaskiner i Skanska.

AMV og Skanska har utviklet unik frontlaster på rekordtid - flere entreprenører vil ha nyvinningen

Kun 18 måneder etter at AMV og Skanska startet samarbeidet om utviklingen av en helt ny frontlaster, er den første maskinen klar for tunnelbygging ved Nordøyvegprosjektet.

– At det går 18 måneder fra vi er enige om et samarbeid til maskinen står ferdig, mener vi er unikt i denne bransjen. Denne prosessen har vært veldig spennende og positiv for alle parter, sier administrerende direktør Peder Andersen i AMV.

AMV FL-70 Hybrid, som er navnet på frontlasteren, bygger på det gamle Brøyt-konseptet, men Andersen understreker at det er et helt nytt produkt hvor utgangspunktet var å utvikle en frontlaster for effektiv lasting av tunnelmasser, og som i tillegg kunne utføre rensk av stuff og tunneltak.

– Det har vi fått til gjennom et meget godt samarbeid med Skanska, fastslår Andersen.

Ifølge AMV og Skanska finnes det ikke en maskin i markedet med samme størrelse og kapasitet som er skreddrsydd for lasting i tunnel.

Første ferdig

Denne uken var de meste sentrale i utviklingsprosjektet fra Skanska på plass hos AMV i Flekkefjord for å vise frem den første ferdigproduserte frontlasteren til media. Frontlasteren veier 70 tonn og er den største maskinen AMV noen gang har produsert. Frem mot påske skal Skanska få overlevert ytterligere tre frontlastere.

– Alle de fire maskinene som vi har bestilt er tiltenkt Nordøyvegprosjektet, men det er intern konkurranse om de nye frontlasterne, så vi får se hva som skjer, sier en smilende maskinsjef Geir Olav Berg i Skanska.

Stor investering

AMV har brukt 20 millioner kroner på utviklingen av den hybride frontlasteren, som produserer på strøm inne i tunnelen. Peder Andersen legger vekt på at de aldri kunne gjennomført utviklingsprosjektet uten Skanska som støttespiller.

– Vi har dyktige ingeniører og vi er gode på å bygge maskiner, men vi er avhengig av Skanskas maskinkompetanse og driftskunnskap. Det er AMVs og Skanskas samlede kompetanse som har gjort det mulig å bygge denne maskinen så raskt som vi har gjort, sier Andersen.

(saken fortsetter under bildet)

Store gevinster

Geir Olav Berg i Skanska legger ikke skjul på at denne typen utviklingsprosjekter har sin pris, men han føler seg trygg på at det er en fornuftig investering som både Skanska og andre entreprenører vil nyte godt av.

– Da vi startet dette prosjektet visste vi godt hva slike maskiner var gode for da de het Brøyt, og vi var veldig klar over hva som var utfordringen og hva som måtte forbedres når vi skulle bygge en ny frontlaster. Vi har nå utviklet en maskin som vil øke effektiviteten sammenlignet med dagens lasting med hjullaster. I tillegg vil frontlasteren gi tunnelprosjektene store miljø- og helsegevinster, sier Berg.

Han opplyser at 50 prosent av dieselforbruket under tunnelproduksjon er knyttet til lasting av masser, og ifølge Skanska bruker en normal hjullaster som jobber i tunnel 50 liter diesel i timen. En frontlaster som kobles til strøm vil derfor redusere CO2-avtrykket under tunnelproduksjon, og mindre eksos i tunnelen vil også bety at ventilasjonsbehovet reduseres og dermed mindre energikostnader. Berg trekker også frem at maskinen har vanntilkobling for sprøyting på røysa for å redusere støvmengden for de som jobber i tunnelen.

– Det beste er at frontlasteren kan benytte infrastrukturen med strøm som allerede er etablert inn til tunnelriggen, sier Skanskas maskinsjef.

Redusert syklustid

AMV-sjef Peder Andersen fremhever at frontlasteren er både en laste- og renskemaskin som han mener kan gi store gevinster i form av redusert syklustid.

– En tunnelsyklus er en stafett med veksling mellom forskjellig type utstyr og arbeidsoperasjoner. Frontlasteren tar bort noen av vekslingene, og dermed blir det mer effektivt, og man vil totaltsett redusere syklustiden. Der ligger det en veldig stor gevinst for entreprenørene, fastslår Andersen.

– Vi regner at en time på stuff koster omtrent 15.000 kroner. Hvis frontlasteren kan kutte produksjonen med X antall timer i et tunnelprosjekt så utgjør det mye penger, tilføyer Geir Olav Berg i Skanska.

Koster 13 millioner

Frontlasteren veier altså 70 tonn, har en bredde på nesten fire meter og er rundt fem meter høy. Ifølge Peder Andersen har maskinen en utsalgspris på 13 millioner kroner.

FL-70 Hybrid var i utgangspunktet tiltenkt tunnelprosjekter med tunneltverrsnitt fra T9,5 og oppover, men har under utviklingen blitt så kompakt at den også kan jobbe i tunneler med T8,5, slik den første maskinen skal ved Nordøyvegprosjektet.

– Maskinen er bygd helt fra bunnen og er basert på erfaringene Skanska satt på. Den ligger helt i front teknologisk og den er designet for enkelt vedlikehold. Det er en hybridmaskin som laster like effektiv på diesel som ved elektrisk tilførsel, noe som vil vil øke anvendelsesområde for kunden, sier Andersen, som også trekker frem at frontlasterens 5,3 kubikk store skuff er levert av den norske skuffeprodusenten Gjerstad.

Fullbooket frem til sommeren

Så langt har AMV fått inn bestilling på seks frontlastere. De fire første skal altså til Skanska, men også Veidekke har bestilt to maskiner som skal bygges frem mot sommeren. Ifølge Peder Andersen er dette en etterlengtet maskin i markedet og interessen fra entreprenørene er derfor stor. Går det som AMV håper og tror vil de produsere en frontlaster i måneden, med andre ord 12 frontlastere i året.

– Vi planlegger også å produsere en frontlastermodell på rundt 50 tonn som er tilpasset litt mindre tunneltverrsnitt, opplyser Andersen.

Du kan lese mer om den nye frontlasteren og om AMV og Skanska sitt unike maskinsamarbeid gjennom 50 år, i utgave 19. av Byggeindustrien, som kommer ut 5. desember.