<p>Stillaset på byggeplassen var alt annet en forskriftsmessig. Foto: A-krimsenteret</p>Stillaset på byggeplassen var alt annet en forskriftsmessig. Foto: A-krimsenteretStillaset på byggeplassen var alt annet en forskriftsmessig. Foto: A-krimsenteret

Her fant A-krimsenteret et byggefirma med milliongjeld til staten, et hjemmesnekret stillas og en innehaver som var underlagt konkurskarantene

De fem utenlandske arbeiderne som utførte rehabiliteringsarbeider på en privat adresse i drammensområdet, hevdet de utførte arbeid for en venn.

På bakgrunn av tips og en rekke observasjoner gjennomførte a-krimsenteret i Tønsberg byggeplasskontroll på adressen flere ganger.

Det ga resultater.

Selskapet de fant i aksjon på byggeplassen har milliongjeld til staten i form av ubetalte skatter og avgifter og innehaver er underlagt konkurskarantene.

Virksomheten er heller ikke registrert i merverdiavgiftsregisteret, selv om dette fremkommer på faktura.

Tok pant

A-krimsenteret tok pant i et beløp på flere hundre tusen kroner i ubetalt skattegjeld.

– I dette tilfellet fant vi lovbrudd på en rekke områder, både når det gjelder sikkerheten til arbeidstakerne, men også flere brudd innenfor skattelovgivningen. Selskapet utgir seg for å være arbeidsgiver, men betaler sine medarbeidere svart. Dermed unndrar de både arbeidsgiveravgift og skatt. I tillegg har merverdiavgiften som er ført opp på faktura, gått rett i innehaverens lomme, sier Ole Sølvik, talsperson for A-krimsenteret i Tønsberg til Byggeindustrien.

Dette resulterer ifølge Sløvik i at virksomheten kan gi lavere tilbud på jobber og at de dermed utkonkurrerer andre seriøse virksomheter.

– I det store bildet utgjør dette en trussel mot velferdsstaten, sier Sølvik.

Innrømmet kontant betaling

Undersøkelser viste at virksomheten som utførte arbeidet ikke var registrert med ansatte. Ingen av de fem er registrert i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret.

De utenlandske arbeiderne ønsket ifølge A-krimsenteret ikke å vedkjenne seg å arbeide for virksomheten.

En av de påtrufne arbeiderne innrømmet å få kontant betaling. En annen ville ikke erkjenne seg arbeid, da han mottok ytelser fra NAV.

– De opplyste til oss at de utførte arbeidet som en vennetjeneste. Huseier på sin side hevder å ikke ha kjennskap til arbeiderne og viser til at oppdraget utføres av firma, forteller Sølvik.

– Hvilket ansvar har forbrukeren selv her?

– Generelt har ikke privatpersonen som leide inn selskapet gjort gode nok undersøkelser i forkant. Som forbruker er det svært viktig at man sjekker opp referanser og gjør undersøkelser om selskapet man hyrer inn er registrert i mva-registeret. Når man bruker så mye penger på oppussing, kan konsekvensene blir svært store om man ikke gjør godt nok forarbeid, sier Sølvik.

Kontrollen avdekket i tillegg manglende sikring av stillas på arbeid over to meter, sag manglet verneinnretninger og ingen av arbeiderne kunne fremvise gyldig HMS-kort.

– Stillasene er bygd av arbeiderne, men ikke i henhold til de krav som stilles til et stillas. Arbeidet på adressen bar generelt preg av dårlig utførelse og vi fant flere sikkerhetsavvik. Det pågående arbeidet ble dermed stanset med umiddelbar virkning, sier Sølvik.

Nyttige tips til forbrukere som skal hyre virksomheter til oppdrag:

· Sjekk om virksomheten er registrert i Merverdiavgiftsregisteret

· Få et skriftlig tilbud på arbeidet som skal utføres, og avtal på forhånd til hvilken pris. Da står du sterkere i reklamasjons og klagesaker

· Be om og sjekk gjerne referanser fra andre som har brukt virksomheten

· Be om faktura slik at du har en bekreftelse på hva du betaler for

· Betal via bank. Når man betaler for tjenester via bank, blir det vanskeligere å unndra skatter og avgifter

· Sjekk at arbeidstakere bærer HMS-kort