Den nye kontraktsmalen er gitt det foreløpige navnet Norsk vegkontrakt (NVk2020) - og arbeidet skal allerede være kommet ut av startgropa. Dette er ikke et arbeid Statens vegvesen ønsker å gjennomføre på egenhånd, og de har seg Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA), Bane NOR, Nye Veier, MEF og RIF i en referansegruppe. Dette vil da kunne være med på å bidra til et omfattende samarbeid der man i fellesskap vil kunne komme frem til en omforent løsning som kan implementeres i store deler av anleggsbransjen der de større jobbene inngår. Den nye malen vil forhåpentligvis kunne føre til de nødvendige endringer for å bedre samarbeidsklimaet, sikre en bedre gjennomføring – og ikke minst at man i større grad skal kunne dempe konfliktnivået. Selv om det gjennom mange år har vært utfordringer i forbindelse med flere både store og mindre kontrakter mellom byggherre og utførende, er det ikke til å komme unna at man den senere tiden har sett flere store oppdrag ende med gigantiske tvister i rettsapparatet - det er selvsagt ingen tjent med.
Det er dermed et stort arbeid som nå er satt i gang. Det er ingen enkel oppgave å uforme en ny kontraktsmal for de store totalentreprisene. Det er mange hensyn som må følges – og et omfattende sett med formaliteter som skal på plass. Her er det selvsagt helt avgjørende å få implementert balanserte kontrakter om man skal lykkes i et forbedringsarbeid. Mange i entreprenørbransjen mener nå fordelingen av risiko er skeiv, og at entreprenørene må ta på seg et for stort ansvar som medfører en for stor risiko - uten at man blir belønnet for dette. Tvert imot kan man bli hardt staffet om det skulle stramme seg til i gjennomføringsperioden. Klarer man å finne frem til mer balanserte kontraktsformer, der man utnytter kompetansen på begge sider av bordet – vil hele bransjen kunne ha mye å hente på dette. Hverken Vegvesenet, eller andre statlige byggherrer, er tjent med skeive kontraktsmaler. Det vil kunne forrykke konkurranseelementet rundt oppdragene – og medføre at man får dyrere tilbud enn nødvending. Dessuten binder man opp store ressurser både i gjennomføringsfasen og i etterkant av en avsluttet jobb – der vi i dag ofte ser at sluttoppgjørene kan være meget utfordrende.
Vi fikk nylig en avklaring i Høyesterett i den såkalte Sveen-saken – der utfallet vil kunne påvirke i hvilken grad entreprenørene må bære risikoen i utføreselsentrepriser. Flere i bransjen mener at dommen vil føre til endringer i denne typen oppdrag – og at vi vil se flere totalentrepriser. Nettopp derfor er det også så viktig å få på plass nye balanserte kontraktsformer for de store jobbene gjennom totalentrepriser.
Vi håper de involverte partene, med Statens vegvesen i front, nå klarer å få i stand en godt omforent mal hele bransjen kan følge – der oppdragene ligger til rette for dette. Man skal ikke underslå viktigheten av gode kontraktmaler – de blir styrende for hele prosjektprosessene og hvordan de gjennomføres. Derfor er det også positivt at man har fått inn tung juridisk kompetanse i oppdraget som nå skal gjøres rundt arbeidet med å uforme de nye malene. Her er det viktig å få alle avklaringer på plass før man tar i bruk de nye malene.
Vegvesenet peker på at man skal hente erfaringer fra flere prosjekter der man har tatt i bruk nye modeller i gjennomføringen. Det er selvsagt meget viktig. Her må man hente bidrag og innspill fra de gode eksemplene, og bruke problemeksemplene til å finne frem til hvordan man kan unngå slike situasjoner i fremtiden.
Vi håper dette arbeidet vil bli gitt en høy prioritert både hos Statens vegvesen og hos de involverte parter – slik at man så raskt som mulig kan ta i bruk den nye kontraktsmalen – og at den blir tatt i bruk av en hel bransje – slik at vi i så stor grad som mulig kan unngå bruk av en rekke ulike kontraktsformer – og ulike tolkninger av disse. Man kan selvsagt ikke bruke en eksakt samme mal i alle type prosjekter. Alle store utbygginger er på sine måter unike – men man bør få på plass en ordning som sikrer at en felles mal kan brukes på så mange oppdrag som mulig, i hvert fall av en viss størrelse. Får man for mange avvik, slik vi i dag ofte ser med Norsk Standard-kontraktene, er man på feil vei.
- Nøkkelord
- Leder