Vegdirektoratet får kritikk for manglende oppføling av avvik i tunneler som ikke er oppgraderte. Her fra E134 Røldalstunnelen. Foto: Vegtilsynet

Vegtilsynet med kritikk mot Vegdirektoratet: - Følger ikke opp avvik i tunnelene

Vegtilsynet mener Vegdirektoratet ikke følger opp resultater fra i inspeksjoner i tunneler som ikke er oppgraderte. – Jeg er overrasket over at det ikke har blitt fulgt opp og at Vegdirektoratet ikke tar det ansvaret de har ifølge tunnelsikkerhetsforskriften, sier direktør Trude Tronerud Andersen i Vegtilsynet.

Fakta

Tilsynssaken viste at Vegdirektoratet ikke har en overordnet nasjonal plan for gjennomføring av periodiske inspeksjoner av tunnelene som ikke er oppgraderte, og at 87 prosent av de periodiske inspeksjonene blir gjennomført, men blir ikke fulgt opp av Vegdirektoratet i tråd med krav.

Vegtilsynet har i en tilsynssak undersøkt om Statens vegvesen sørger for sikkerheten i 176 tunneler som ikke er oppgraderte etter tunnelsikkerhetsforskriften.

Periodiske inspeksjoner skal gjennomføres minst hvert sjette år for å undersøke om tunneler over 500 meter er i samsvar med tunnelsikkerhetsforskriften

Vegtilsynet har sett på gjennomføring og oppfølging av periodiske inspeksjoner, som er viktig for at Vegdirektoratet skal ha oversikt over sikkerheten i tunnelene, og skal gi grunnlag for å prioritere og følge opp tiltak dersom den ikke er i tråd med tunnelsikkerhetsforskriften.

Inspeksjoner blir ikke fulgt opp

– Vi er positivt overrasket over at det er gjennomført mange inspeksjoner av Vegdirektoratet, men jeg er overrasket over at de ikke blir fulgt opp og at de mangler oversikten de skal ha. De har et forvaltningssystem som heter PLANIA, men det blir ikke brukt, sier Tronerud Andersen til Byggeindustrien.

Direktør Trude Tronerud Andersen i Vegtilsynet. Foto: Vegtilsynet

PLANIA er tunnelforvaltningssystemet i Statens vegvesen hvor det kan legges inn inspeksjonsresultat, finne tilstand på tunnelene og se om avvik er registrert eller rettet.

– Vegdirektoratet gjennomfører selv inspeksjonene og skriver en rapport, men Vegdirektoratet skal følge opp den enkelte som har ansvaret for tunnelen i regionen. Det skjer ikke, de hjelper ikke til med prioriteringer eller gir klare tiltak om hva som må gjøres, sier hun.

– Mangler oversikten

– Bør trafikantene være bekymret for tunnelsikkerheten sett i lys kritikken dere reiser mot Vegdirektoratet?

– Vegtilsynet ser i tilsynssaken på Vegdirektoratets rolle. Ute i regionene kan de gjøre mer enn dette. Men i rollen som et direktorat og myndighet som skal hjelpe til å prioritere slik at det også blir enhetlig for trafikantene, sviktes det. Det finnes et ansvar for sikkerheten lenger ned i organisasjonen, men Vegdirektoratet mangler den totale oversikten de burde ha. Vi ser i inspeksjonsrapportene at vi finner de samme avvikene seks år etter som vi fant seks år før, fastslår hun.

Vegtilsynet fant også ut at Vegdirektoratet:

  • ikke har organisert gjennomføring av inspeksjoner på en slik måte at den sikrer uavhengige vurderinger
  • ikke har sikret at gjennomføring av periodiske inspeksjoner avdekker om minstekrav i tunnelsikkerhetsforskriften blir fulgt
  • ikke følger opp de periodiske inspeksjonene. Det blir avdekket et stort tall avvik og svakheter under inspeksjonene, men Vegdirektoratet følger ikke opp funn, eller har nasjonal oversikt, slik formålet med PLANIA er. Vegdirektoratet får derfor ikke oversikt som kan brukes til å prioritere og sette inn tiltak.
  • ikke har oppdaterte sentrale retningslinjer

Igangsetter virksomhetsutviklingsprosjekt

– Vi er kjent med problemstillingen og ønsker å ha et høyere ambisjonsnivå i forhold til oppfølging av gjennomførte inspeksjoner. Vegdirektoratet er allerede i gang med et virksomhetsutviklingsprosjekt hvor dette er ett av flere temaer vi ønsker å jobbe med for å forbedre oss i tiden fremover, sier Oddvar Kaarmo i Vegforvaltning og Tunnel i Vegdirektoratet til Byggeindustrien.

– Tunnelforskriften er jo kjent, og det påpekes markante svikt. Dette kan ikke komme som noen overraskelse?

- Grunnene til at vi har tjuvstartet er at vi er klar over dette, og vi har et ønske om å gjøre noe med det. Det er alltid ubehagelig å bli konfrontert med ting som ikke funger, men i dette tilfellet er vi på ballen og har allerede tanker om hvordan vi kan få et bedre grep om rapporter etter gjennomførte inspeksjoner. Vi har ikke kommet så langt i prosessen at vi kan dele utenfor organisasjonen hvordan vi skal håndtere dette i fremtiden, sier han.

Ikke rent ressursspørsmål

– Er årsaken til svikten og kritikken fra Vegtilsynet i bunn og grunn et spørsmål om ressurser?

– Nei, det vil jeg ikke si. Vi har fem regioner som løser sine oppgaver på en god måte, men så svikter det litt å få overført problemstillingene fra regionalt til sentralt nivå slik at vi får en mulighet på sentralt nivå til å følge avvikene tett med regionene, sier Kaarmo.

– Er det ikke Vegdirektoratet som gjennomfører inspeksjonene?

– Vegdirektoratet administrerer inspeksjonene, men det er ikke vi som fysisk gjennomfører dem. Administrasjonen av dette kunne, som det med rette blir påpekt av Vegtilsynet, vært utført på en bedre måte. Det erkjenner vi og ønsker å forbedre, sier han.

– Ikke bedre enn det svakeste leddet

Kaarmo sier at Vegdirektoratet også er i gang med et arbeid for å forbedre bruken av PLANIA.

– Bruken er varierende. Enkelte regioner er gode, mens det i andre regioner er større variasjon i feltet. Sett fra et toppnivå er vi likevel ikke bedre enn det svakeste leddet. Vi er mange mennesker med mange oppgaver, da blir det naturlig slik at enkelte ting blir prioritert høyere ett sted enn et annet. Men vi ser behovet for en strammere styring og tettere oppfølging av den administrative gjennomføringen av ulike typer inspeksjoner, fastslår han.

 Kaarmo sier de vil se nærmere på om dagens datasystem er egnet.

– Det vil nok bli vurderinger om vi har det rette systemet, men også opplæring både på fylkes-, regionalt- og sentralt nivå. Det er ikke bra at det ikke blir tatt tak i avvik, fastslår han.