Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider.
Forkjemperne for ny Haukelibane holder fast på visjonen om lyntog med en reisetid på to og en halv time mellom Oslo og Bergen/Stavanger. Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli skriver i en høringsuttalelse til Nasjonal transportplan for 2018-2029 at dette bør bli en del av et vestlig Intercity-nettverk.
Uttalelsen er signert av 24 ordførere og kommunepolitikere i Hordaland, Rogaland og Telemark, deriblant ordførerne i Odda, Etne og Jondal.
Ordførerne mener byggingen bør starte på strekningen Bergen-Stavanger, der reisetiden vil bli halvannen time med seks stopp underveis. Mellom Bergen/Stavanger og Oslo ser de for seg ni eller ti stopp og en reisetid på to og en halv time, heter det i artikkelen på bt.no.
I høyhastighetsutredningen, som analyserte mulige lyntog-traseer, ble Haukelibanen lansert som én av tre muligheter. De to andre traseene gikk gjennom Hallingdal og Numedal. Hallingdal-alternativet ble vurdert som det raskeste, med en reisetid på to timer og seks minutter mellom og Oslo og Bergen, med en prislapp på 168 milliarder.
Den rødgrønne regjeringen la i 2013 bort lyntogutredningen, og uttalte at det var viktigere å lage et godt togtilbud rundt de store byene. Beslutningen hadde også støtte blant dagens regjeringspartier.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Jernbane
- Vestlandet