Ekspresstoget X2000 trafikkerer strekningen mellom Oslo og Stockholm. Foto: Per Løchen NTB/NTB scanpi

SV vil ha Stockholms-toget ned i 2,5 timer

Togruten mellom Oslo og Stockholm har blitt en suksess, men tilbudet kan bli enda bedre, mener SV. Reisetiden kan nesten halveres, mener partiet.

150.000 har reist med hurtigtoget siden det ble satt inn på strekningen i august i fjor. SJ, tidligere Statens Järnvägar, er ansvarlig for tilbudet, og det er blitt en kjempehit, forteller prosjektdirektør Caroline Åstrand, Hun hadde ikke drømt om at hurtigtoget skulle bli tatt så godt imot, sier hun til NRK.

– Vi er kjempefornøyd. Det har gått veldig bra. Strekningen fra Oslo til Stockholm har hatt en økning i belegget på 50 prosent. Først og fremst er det reisetiden på 4,5 timer som trekker folk, tror hun.

– Man kan utnytte reisetiden på en ny måte. Man reiser bekvemt fra sentrum til sentrum og får utnyttet arbeidstiden godt.

Allerede i april kommer de til å søke Jernbaneverket og Trafikverket om flere avganger. I dag har de tre daglige avganger, nå vil de ha fem.

– Vi håper at vi nå kan få til en enda bedre tidstabell for våre kunder. Hvis vi får ja til å utvide avgangene, starter vi opp allerede i desember, forteller hun.

Fornøyd

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at den positive utviklingen viser at det var riktig å sikre flere avganger mellom de to nordiske hovedstedene.

– Bedre tilbud og kortere reisetid gjør jernbanen mer attraktiv. Jeg har hatt flere møter med SJ vedrørende deres jernbanetilbud, og håper vi sammen får til ytterligere forbedringer, sier han til NTB.

Samferdselsministeren legger til at regjeringen har satset kraftig på jernbanen.

– Bevilgningene er økt med over seks milliarder kroner siden regjeringsskiftet – mer enn 50 prosent vekst, og for første gang på tiår reduseres forfallet på jernbaneinfrastrukturen, sier han.

– Regjeringen kunne gjort mer

– Når toget går fortere, øker antall passasjerer. Det er helt logisk, sier SVs energi-, miljø og transportpolitiske talsperson, Heikki Eidsvoll Holmås.

Han er ikke fornøyd med regjeringens jernbanesatsing, og mener det burde vært gjort mer.

– Hvis regjeringen kunne brukt litt mer krefter på å bygge nye jernbanelinjer heller enn å konkurranseutsette jernbanen, så ville vi lykkes med å få enda flere passasjerer fra fly til tog, sier Holmås.

SV-politikeren er heller ikke helt fornøyd med at det tar «hele» 4,5 timer til den svenske hovedstaden.

– Passasjerveksten viser potensialet for å bygge lyntog til Sverige. Når reisetiden er kuttet til 4,5 timer øker antallet passasjerer. Tenk hvordan dette kunne blitt om reisetiden kom ned mot 2,5 time, sier Holmås.

Solvik-Olsen tar kritikken fra opposisjonspartiet med stor ro.

– Det var AP/SV-regjeringen som skrinla planene om lyntog, og da blir det vanskelig å ta SV alvorlig når de i opposisjon plutselig mener det motsatte, avslutter samferdselsministeren.