Det skriver Statens vegvesen i enpressemeldingmandag.
Dette er Skjoldavik-Solheim
Veiprosjektet E134 Skjoldavik- Solheim er en del av stamveien mellom Haugesund og Drammen. Prosjektet er en oppfølging av gamle veiplaner og prioriteringer
Vassbakk & Stol har vært hovedentreprenør
2,8 kilometer ny vei med midtdeler
Fem kilometer med sideveier, gang- og sykkelveier, ramper og jordbruksveier
Sju bruer: Ei E134-bru, gang- og sykkelveibru, bru i toplanskrysset, to bruer til eiendommer. Dalabrua kobler den kommunale veien ved kirken, og Solheimsbrua binder fylkesveien sammen med Skjoldastraumen
Den 370 meter lange Vikanestunnelen
Den 320 meter lange Eggjatunnelen
Busslommer, rundkjøring og parkeringsplass for pendlere
Prisen for prosjektet er 416 millioner kroner. 360 millioner er fra Hauglandspakken. Resten er statlige midler
– Å endelig åpne veien er stort. Vi har bygd et flott anlegg som vi er stolte av, uttaler prosjektleder Asbjørn Opedal i Statens vegvesen.
Den nye veien har i realiteten vært i bruk helt siden skolestart i høst, men har formell åpning først tirsdag denne uken.
– Dette var egentlig ikke planen, men vi er veldig fornøyde med at entreprenøren Vassbakk & Stol fikk det til. Det ga både tryggere skolevei og ga oss mer ro i arbeidet, forteller Opedal.
Til tross for at det er lagt ned 150.000 arbeidstimer i prosjektet, er det ikke registrert noen alvorlige hendelser eller skader.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Vei
- Statens vegvesen
- Vestlandet