Det skriver Vegvesenet i enpressemeldingpå sine nettsider.
Helgeland sør-utbyggingen er ennå ikke vedtatt i Stortinget, men Samferdselsdepartementet har gitt tillatelse til å lyse ut jobben med forbehold om et stortingsvedtak.
– Dette betyr at vi kan sette i gang med prekvalifiseringen av aktuelle entreprenører. E6 Helgeland sør skal bygges etter samme kontrakten som Helgeland nord, der én entreprenør får ansvaret for både prosjektering og bygging, samt drift i etterkant, sier prosjektleder Bård Nyland.
Konkurransen gjelder for syv parseller i kontraktsområdet E6 Helgeland sør, i alt 57,5 kilometer vei mellom grensen til Nord-Trøndelag og Korgen.
Dette er parsellene:
- Nord Trøndelag grense-Majahaugen
- Flyum-Kappfjellia
- Lille Majavatn-Brenna
- Kappskarmo-Brattåsen
- Kulstaddalen nord-Åkvika
- Åkvika-Mjåvatn
- Mjåvatn-Angermoen
- Angermoen-Osen
Prekvalifiseringen er kunngjort i Doffin og den internasjonale databasen TED, skriver Vegvesenet.
Stortingsproposisjonen om Helgeland sør, som nå venter på vedtak, omfatter også to andre strekninger; Kappskarmo-Brattåsen og Brattåsen-Lien. Disse er ikke med i konkurransen som nå er kunngjort, heter det i pressemeldingen.