Det varsler Statens vegvesen i enpressemeldingpå sine nettsider.

Kart: Statens vegvesen
E6 sør for Trondheim skal, ifølge meldingen, bygges om til stamveistandard med fire felt og toplanskryss fra Jaktøya i Melhus til Sentervegen i Tillerbyen. Utbyggingen er planlagt ferdig i løpet av 2018.
– Kontrakt for hele strekningen blir lyst ut i juni/juli, og vi regner med å ha på plass en entreprenør som kan starte bygging på slutten av året, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.
Dette blir en av de største veikontraktene Statens vegvesen noen gang har hatt i Midt-Norge.
Dette skal bygges:
- Åtte kilometer firefelts E6 med planskilte kryss hovedsakelig i dagens trasé
- Toplanskryss på Klett med E39
- Ombygging av dagens toplanskryss på Sandmoen
- Nytt toplanskryss på Hårstad ved forbrenningsanlegget
- Viltovergang sør for Sandmoen
- Lokalveier
I kontrakten inngår:
- Omfattende stabiliseringstiltak på grunn av kvikkleire
- Fjerning av 500.000 kubikkmeter myr fra Heimdalsmyra
- Masseflytting av leirmasser innenfor anleggsområdet
- Betongkonstruksjoner; bruer, underganger, viltovergang og bekkekulverter
Forberedende arbeid til ny jernbanebru, samt bygging av jernbanebru, blir, ifølge pressemeldingen, utført i egne entrepriser. Tilbud til gående og syklende er under bygging i Heimdalsvegen, og blir ferdig høsten 2015.
– Det er bra at vi nå har fått finansieringen i orden slik at vi kommer i gang med andre byggetrinn for E6, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.
Første byggetrinn, E6 Sentervegen - Tonstad, ble tatt i bruk i oktober 2013.
Statens vegvesen skal bygge ut E6 mellom Tillerbyen og Melhus, mens det nye veiselskapet får ansvaret for E6 Melhus - Ulsberg.