Byggern best på servicenivå

Med en 10. plass på rankinglisten for servicenivå i norsk detaljhandel er Bygger’n-kjeden overlegent best innen byggevarehandelen.

På Daymakerindeks 2013 som toppes av optikerkjeden Synsam, oppnår Bygger’n en total måloppfyllelse på 80 prosent som er seks prosentpoeng bedre enn fjorårets score. Dermed ser det ut til at byggevarekjeden lever opp til sitt motto: ”Du kan stole på fagfolk”.

Til sammenligning oppnådde vinneren Synsam en total måloppnåelse på 91 prosent som var en forbedring på 14 prosentpoeng fra fjoråret.

Som nest best av byggevarekjedene finner vil XL-Bygg på 30. plass med en total måloppnåelse på 69 prosent som representerer en fremgang på seks prosentpoeng fra fjoråret. Også XL-Bygg markedsfører seg sterkt som fagkjede og ser ut til å høste resultater og lever dermed opp til denne strategiske posisjoneringen.

Maxbo ligger på 36. Plass med 65 prosent total måloppnåelse som er en bedring på syv prosentpoeng fra fjoråret. Den nye markedslederen Optimera-eide Montér viser fremgang på hele 26 prosentpoeng til en måloppnåelse på 61 prosent.

Først på 50. plass finner vi den tidligere byggevarehandelkongen Byggmakker som har falt hele 21 prosentpoeng til en total måloppnåelse på 56 prosent.

Byggevarehandelens ”runner up” er Byggmax som går fra 16 til 51 prosent total måloppnåelse som er en fremgang på hele 35 prosentpoeng.

Det svenske selskapet Daymaker gjennomfører årlig 40.000 kundebesøk i 18 europeiske land. Besøkene skjer anonymt som butikkspioner. I Norge er 85 kjeder fordelt på 15 bransjer besøkt. Oppgaven er å kartlegge kundemøter i den norske detaljhandelen målt på 12 parametre. Hver kjede får fem besøk som betyr 425 observasjoner. Svarene er oppgitt i prosent av maksimalt mulig oppnåelig poeng.

Undersøkelsen er gjengitt i dagens utgave av Dagens Næringsliv.