Vi synes det er flott at det er norske pressemedier som etatsbladet til Statens Vegvesen – Vegen og vi, Aftenposten og andre nå følger opp det som skjer i Albania.
Det fattige landet har arvet et håpløst gammeldags og nedslitt veisystem, men i løpet av 20 år skal landet få et moderne og godt veinett. Albania lå i følge en måling fra konsulentselskapet Rambøll på bunn når det gjelder veistandard i Europa. Nå har de passert Norge som er havnet på sisteplass. Om kort tid vil det fortsatt fattige Albania ha dobbelt så mye motorvei som verdens rikeste land - Norge.
Hvorfor lykkes så Albania og ikke vi? En viktig årsak er at vi gjennom vårt overdemokratiske system må bruke ti-år for å få planlagt og godkjent en ny veitrase. Hver gang det kommer en ny plan, kommer nye innsigelser og det betyr nye utsettelser. I Albania bygger man en ny vei i løpet av ett år. Man bygger og planlegger samtidig.
Selvsagt koster det penger å bygge veier i Albania også, men folk flest synes å være fornøyd i følge reportasjene fra landet.
I Norge skal vi ta all verdens hensyn og vi har latt pressgrupper få overta styring og fremdrift. I følge undersøkelser har de rødgrønne politikerne nærmest ingen troverdighet i den norske befolkningen når det gjelder veibygging.
Selvsagt skal vi ikke kopiere Albania, men vi har muligheter til å gjøre det så mye bedre enn hva vi nå gjør i Norge. Men da må vi få politikere som forstår hva det dreier seg om og som viser handlingsevne.
Det kan skje at vi ved Stortingsvalget i 2013 får resultater som gjør det mulig å få et flertall som vil forsere samferdselsutbyggingen i Norge. Dagens opplegg holder ikke mål.
Les mer i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Derfor-hoster-Albania-mer-veiros-enn-Norge-7081201.html
- Nøkkelord
- Leder