Ny kommuneplan i Oslo på tegnebrettet

Hva må til for at eiendomsutviklere og entreprenører på best måte skal klare å levere det hovedstaden trenger av ny infrastruktur, næringsbygg og boliger de neste 17 årene?

Det var tema for workshop med representanter for næringen, politikere, forskere og byråkrater sist fredag.

Oslos befolkning antas å øke med 200.000 frem til 2030. Dette medfører et behov for 100.000 nye boliger og 5 -6 mill kvadratmeter næringsbygg.

Møtet, som var i regi NHO Oslo og Akershus, Norsk Eiendom og EBA Oslo, Akershus og Østfold, er et ledd i arbeidet med å gi konkrete og konstruktive innspill til arbeidet med ny kommuneplan for Oslo, en plan som skal vare til 2030.

­– Det som har kommet entydig frem her i dag, er nødvendigheten av gode løsninger for infrastruktur før man kan utvikle byen videre. Og at dette er et ansvar staten må ta en stor del av, sa administrerende direktør i EBA, Jon Sandnes, etter møtet.

Han er også påtroppende administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening, og lover at arbeidet for å få realisert Intercity-triangelet vil fortsette med økt styrke i tiden som kommer.
– Mange brikker vil falle på plass når Intercity-triangelet er realisert, og alle ledd i byggenæringens verdikjede vil nyte godt av dette, sa Sandnes.

Smartere byutvikling
De store byene i Norge – og ikke minst Oslo og Akershus – står foran store oppgaver som følge av forventet befolkningsvekst. Kommuneplanen er et viktig verktøy for å løse disse formidable oppgavene. Thor Olaf Askjer, som er administrerende direktør i Norsk Eiendom, pekte på at byutvikling i et slikt omfang bare er mulig dersom man forener alle gode krefter både på offentlig og privat side.
– Det må bli slutt på at kommunens administrasjon, kommunale politikere, statlige innsigelsesmyndigheter og utbyggerne sitter på hver sin tue og trekker i hver sin retning. I tillegg til å sette av romslige og egnede arealer, må kommuneplanen fastlegge samarbeidsformer som øker gjennomføringshastigheten og høyner kvaliteten i våre nye bydeler, sa Askjer.

– Vi må fjerne alle motkreftene og i stedet premiere de som gir noe tilbake til byen vår, uttalte Askjer.

Både konsernsjef i Backe-gruppen, Eirik Gjelsvik, og direktør i Veidekke, Trond Bølviken, var krystallklare på at god og tilstrekkelig infrastruktur er nødvendig for å utvikle Oslo videre. Sistnevnte pekte på utfordringer som følge av transport og mellomlagring av gravemasser. Slik dette håndteres i dag, fører det til mye unødvendig transport, med tilhørende klimagassutslipp, trafikkbelastning og kostnader. Bølviken inviterte til et samarbeid mellom byggenæringen og myndighetene i Oslo og Akershus om hvordan dette kan håndteres på en bedre og mer miljøvennlig måte.

Gjelsvik rettet også fokus på nødvendigheten av å få saksbehandlingstiden i kommunen ned for å få realisert prosjekter.
– Om det ikke er en del av planarbeidet direkte, er det like fullt en forutsetning for at kommuneplanen skal ha noen verdi. Vi trenger effektivitet og forutsigbarhet i planfasen for å kunne utvikle prosjekter på en god måte. Det må kommunen levere, sa Gjelsvik.

Knutepunkter
Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), fikk anerkjennende nikk fra deltakerne da han i sin innledning slo fast at byutviklingen måtte skje i takt med utbygging av god infrastruktur og at fortettingen skjer der kollektivtrafikken er best.
– I tillegg er det viktig at næringsutvikling og boligutvikling ses samlet, sa Fredriksen. - For å redusere transportbehovet i fremtiden må vi tilrettelegge for at boliger og arbeidsplasser kan ligge nær hverandre. Det er bred enighet om å fortette rundt kollektivknutepunkt. På den måten kan vi få til mer næring og bolig på mindre areal samtidig som vi kan ta vare på mye av det som gjør byen vår attraktiv og unik.

Administrerende direktør i Avantor, Christian Joys, beskrev de mange flaskehalsene – i planfasen, økonomisk og frem mot salg – og pekte på løsninger for hver enkelt. Ikke minst viktigheten av å få fjernet femårsfristen for reguleringsplaner, og gjøre områdeplaner juridisk bindende.
– Det er ikke hver enkelt flaskehals, men summen av dem som blir så krevende. Det må politikerne ta med seg når de fristes til å innføre nye reguleringer, sa Joys med adresse både til Oslo-politikerne og de som ikke var til stede – Storting og regjering.

Viktig arbeid
Kommuneplanen for Oslo 2013-2030 vil bli koordinert med fornyelse av planene for en rekke kommuner i Akershus, og koordinert gjennom plansamarbeidet for disse to fylkene. Samlet vil disse planene og nasjonale infrastrukturprosjekter avgjøre hvordan Oslofjord-regionen skal utvikle seg inn mot neste århundre. Bare i Oslo legges det i et tjue års perspektiv til grunn at det trengs 100.000 nye boliger og 5.000-6.000 dekar næringsareal.
– Det er vår næring som skal gjøre jobben, og derfor er det viktig at vi har en tett og konstruktiv dialog med myndighetene. Det opplever jeg at vi har etablert, det som har kommet frem i dag vil både vi som organisasjoner og kommunen ta med seg videre. Vårt arbeid med kommuneplanen har bare så vidt begynt, sier daglig leder i EBA Oslo, Akershus og Østfold, Ole Henrik Ystehede.