Byggskoler i gang med passivhusmodul

I en tidligere verkstedshall på Skar leir i Maridalen bygger elever og lærere fra Sogn videregående skole en byggmodul med energiløsninger på passivhusnivå.

Studenter fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Høgskolen i Oslo og Akershus og Fagskolen i Oslo har utført prosjektering og produksjonsplanlegging.

Dette nyskapende samarbeidet inngår i Osloprosjektet som er initiert av Lavenergiprogrammet og støttes av Enova og Husbanken. Moelven Byggmodul, Temporent, UCO og Indus Norge gir støtte i form av kompetanse og bidrag til byggematerialer. Underveis har Moelven Limtre, Moelven Iso3, Glava og Hydro Building Systems kommet inn som bidragsytere og støttespillere. Multiconsult bidrar med utvikling og kontroll av konstruksjoner og Skanska kontrollerer byggeprosessen. Kontakten mellom skolene og de mange, viktige bransjeaktørene har gitt prosjektet et avgjørende løft i retning av utforskende bygging.

Dobbel glassfasade
Limtrerammer gir ny frihet i fasadeutformingen. Rammene er føyd sammen med 80 cm lange treskruer som gir enkle, skjulte og brannbeskyttede forbindelser. Løsningen ble testet i full skala på Sogn med assistanse fra SINTEF Byggforsk. Ved å kombinere Iso3-stenderverk og Glava Extreme-isolasjon oppnås U-verdier på passivhusnivå med 30 cm tykke vegger. Hydro Building Systems vil levere en dobbelt glassfasade der solavskjerming og ventilasjon er integrert.

Under markeringen av byggestart på Skar Leir 20. september orienterte Kjetil Hardal og Kristian Lorck fra Sogn videregående skole om hvordan produksjonen og undervisningen er organisert. Ni byggelever arbeider tre dager i uken på Skar. Studenter og lærere fra de andre skolene følger byggeprosessen. Arkitektstudentenes tegninger er utviklet i tverrfaglig diskusjon, og benyttes i undervisningen på alle skolene.

Prosjektleder Marius Nygaard fra Arkitektur- og designhøgskolen understreker at de samarbeidende skolene følger opp politiske mål som det er bred enighet om.

– Det dreier seg om rask og bred kompetanseheving for å møte nye krav til kvalitet og energieffektivitet i bygg. Kontakt mellom forskning og undervisning utvikles. Ungdom under utdanning får erfaring i tverrfaglig arbeid som er nødvendig for bærekraftig og klimatilpassset arkitektur. Det kan bidra til mer engasjerende undervisning og et faglig fellesskap som kan motvirke fravær og frafall i deler av yrkesutdanningen, sier han.

Bygglaboratorium
– Skolene er svært fornøyd med Oslo kommunes støtte og velvilje til bruk av Skar leir. Stedet kan videreutvikles som “bygglaboratorium” for byggskolene og samtidig romme en rekke andre funksjoner. Vi er derfor betenkt over hærverk som kan føre til raskere forfall i bygningsmassen, sier Nygaard.

Osloprosjektet har foreslått at den ferdige byggmodulen stilles ut på Kuben yrkesarena, hvor Sogn videregående skole og Fagskolen i Oslo skal samlokaliseres høsten 2013.