Stor innovasjonskonkurranse ved HiG

Denne uken vil 400 studenter ved Høgskolen i Gjøvik være med på en 24-timers tverrfaglig idékonkurranse. Temaet for konkurransen er ” universell utforming for aktive liv”.

Høgskolen i Gjøvik (HiG) har ambisjoner om å være blant landets beste på innovasjonstenkning og entreprenørskap. Høgskolen har derfor valgt å kjøre flere obligatoriske aktiviteter som skal inspirere og hjelpe studentene til å være nytenkende både under studiene og den dagen de kommer ut i arbeidslivet.

HiGs største og kanskje viktigste innovasjonssatsning er idékonkurransen Idélab-24. Konkurransen, som går av stabelen 26. og 27. september, retter søkelyset på hvordan tverrfaglig samarbeid kan bidra til å løse ulike samfunnsutfordringer. I løpet av 24 timer skal tverrfaglige grupper med studenter fra HiGs avdelinger; ingeniør/ledelsesfag, helsefag og IKT/ media, utvikle nye og innovative løsninger innenfor temaet ”universell utforming for aktive liv”.

Under idéutviklingen vil mentorer fra næringsliv, forvaltning og høgskolens vitenskapelig ansatte være tilgjengelige for studentene. Arrangementet avsluttes med et finaleshow der de 11 beste ideene presenteres i plenum og de tre beste ideene premieres.

- Hvis det dukker opp gode og verdifulle ideer skal vi selvsagt sørge for videre veiledning, rådgivning og kontakt med relevant næringsliv i etterkant, sier Torunn Linneberg, prosjektleder for innovasjon ved HiG.

God respons

HiG har arrangert mindre utgaver av Idélab-24 de to siste årene. I år løfter de idékonkurransen opp på et helt nytt nivå. Ifølge Linneberg har responsen fra studentene vært meget god og hun skryter av hvordan næringslivet stiller opp både som mentorer og jurymedlemmer

- Dialogen studentene har med næringslivet under konkurransen er meget viktig. Vi ønsker at studentene skal bli rekruttert til lokale bedrifter og da er det viktig med slike møteplasser mellom studenter og næringsliv, sier Linneberg, og legger til at høgskolen også har inngått et mer langsiktig innovasjonspartnerskap med de involverte firmaene.

Vektlegger tverrfaglighet

Tverrfaglig samarbeid og tverrfaglig problemløsning er en meget sentral brikke i HiGs innovasjonssatsning. Linneberg forteller at de er den første høgskolen i landet som får dette inn som et obligatorisk opplegg.

- Utfordringene man møter i arbeidslivet er ofte komplekse og går på tvers av ulike fagområder. Det er derfor viktig at ulike fagområder blir vant til å prate og samarbeid med hverandre allerede som studenter, sier hun.

- Noe av det viktigste med Idélab-24 er arbeidsmetodikken og hvilken nytte man kan ha av å arbeide tverrfaglig. I førsteklasse kjører vi et obligatorisk innovasjon - og metodikkurs som vi mener studentene har god nytte av videre i studiene, tilføyer Gro Kvanli Dæhlin, prorektor ved HiG.

Bra for byggfag

Fred Johansen, førstelektor og faggruppeleder bygg ved HiG er meget fornøyd med at ingeniørstudiet er en del av et obligatorisk opplegg rundt innovasjonstenkning og entreprenørskap, og han mener en tverrfaglig tilnærming til løsing av ulike samfunnsutfordringer er essensielt.

- Det nytter ikke å jobbe alene. Ting henger sammen og man er avhengig av å samarbeide tverrfaglig for å skape nye løsninger og de beste løsningene. Dette ser vi mer og mer av ute i arbeidslivet, men spørsmålet er hvordan man kan jobbe med dette i utdanningen. Her har vi valgt å la det bli en obligatorisk del av utdanningsløpet og det tror jeg vi tjener på, sier Johansen.