Fortsatt vekst for Løvenskiold-Vækerø

Løvenskiold-Vækerø oppnådde en vekst i omsetningen på 7,2 prosent i 2011, men investeringer tynget bunnlinjen.

Betydelige investeringer i nye butikker og anlegg bidro imidlertid til et svakere resultat enn året før.

Resultatet for Løvenskiold Vækerø, hvor kjedene Maxbo og Malia står for en betydelig del av omsetningen, viser at 2011 ble nok et godt år for det heleide konsernet til Carl Otto Løvenskiold. Fjorårets omsetning endte på MNOK 3.819 mot MNOK 3.561 i 2010. Driftsresultat ble MNOK 52 i 2011 mot MNOK i 83 2010. Resultat før skatt ble i 2011 MNOK 8.

Investeringer i nye butikker og anlegg i kombinasjon med omfattende omstillinger bidro til et svakere resultat for Løvenskiold-Vækerø i 2011. Man har blant annet investert betydelige midler i nye Maxbo Hvam som er et av landets største varehus innen sitt felt.

- Kjernen i vår forretningsdrift dreier seg om vilje til langsiktighet. Investeringene som er foretatt er i tråd med denne strategien, sier konsernsjef i Løvenskiold Vækerø Carl Otto Løvenskiold i en kommentar til fjorårets regnskapstall.

Etter en svak markedsutvikling i begynnelsen av 2011 tok markedet for byggevarer seg opp og veksten for året ble på 4,9 prosent. Løvenskiold-Vækerøs to kjedekonsepter, Maxbo og Malia, hadde imidlertid en sterkere vekst enn markedet og økte omsetningen med 5,9 prosent. Også konsernets virksomhet innen eiendom, skog og jordbruk bidro positiv til fjorårets omsetningsvekst.