Frank Ivar Andersen
Daglig leder
Byggmesterforbundet
Andre gjestekommentatorer
Baard Schumann, Selvaag Bolig
Egil Skavang, Arkitektbedriftene
Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan, Skanska
Terje R. Venold, Veidekke
Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen
Petter Eiken, Skanska
Peter Gjørup, NCC
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Stein Tosterud, Unicon
Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Trygve Slagsvold Vedum, Sp
Elisabeth Enger, Jernbaneverket
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, EBA
Kyrre Olaf Johansen, Entra
Øyvind Halleraker, Høyre
Trond Johannesen, MEF
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk
Tale Halsør, ZERO
Thor Eek, NBBL
Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet
Per Arne Bakken, Nordbohus
Byggenæringens Landsforening – BNL sa i sin kommentar til meldingen at dette var "en god melding som kan bli bedre". Jeg er av den oppfatning at meldingen må bli bedre. Dette fordi den ikke har svart på den overordnede utfordring i byggenæringen. De fleste innser nå at den er knyttet til kompetanse og seriøsitet.
Vi vet alle at det er svært blandet kvalitet på det arbeidet som prosjekteres og utføres. Ser man på skadetallene viser det seg at en stor del av disse skyldes manglende eller feil prosjektering og feil valg av løsninger. Går vi til de utførende erkjennes det nå fra de fleste at det må tas grep for å styrke fagutdanningen. Jeg ledet i vinter et arbeid i BNL-fellesskapet som munnet ut i krav om betydelige endringer innenfor fagutdanningen hvor stikkordet er yrkesretting av teorien og økt veksling mellom teori og praksis. Det er derfor tilfredsstillende at det fra utdanningsmyndighetene nå kommer signaler om endring i henhold til de ønsker som kommer fra byggenæringen, og en rekke andre bransjer. Videre har vi et betydelig innslag av utenlandske produksjonsarbeidere. Dette er nødvendig og mange av disse bidrar med sine erfaringer, men det er et faktum at de fleste ikke har tilstrekkelig kompetanse og rimeligvis lønnes som hjelpearbeidere.
Det er i dette perspektivet jeg mener byggemeldingen må bli bedre. Den svarer ikke på det som er helt avgjørende knyttet til kompetanse og seriøsitet i næringen. Selv om stortingsmeldingen i forhold til kompetanse viser til Bygg21 og satsning på Lavenergiprogrammet og andre aktører, er det ikke her slaget står hvis kompetansen skal heves og kvaliteten bli bedre.
Til syvende og sist er det myndighetenes krav til kompetanse for å prosjektere og utføre arbeider som er avgjørende og her har stortingsmeldingen en grunnleggende svikt. Dette fordi den viderefører, og faktisk forsterker, den "missing link" som i dag er i Plan- og bygningslov og byggesaksforskriften. Den manglende sammenheng i regelverket består av at man utelukkende knytter kompetansekrav til søknadspliktige tiltak. Årsaken til at et tiltak er søknadspliktig er ikke nødvendigvis at arbeidet i seg selv er komplisert å prosjektere eller utføre. For eksempel er mye av ikke søknadspliktige tiltak knyttet til omgjøring og renovering, ofte mer krevende enn å bygge nytt.
En av de store nyhetene i forbindelse med fremleggelsen av stortingsmeldingen var at man skulle redusere søknadspliktige tiltak. Isolert sett er det en god tanke. Men hvis man samtidig ikke kommer med konkrete endringsforslag til kompetansekrav, utvider man en allerede manglende sammenheng i regelverket. Konsekvensen er at en enda større andel av oppdragene kan utføres av personer og foretak uten den nødvendige kompetanse. Jeg har den oppfatning at store deler av norsk byggenæring er seriøs, men den har også et tungt innslag av anarki. Hvis myndighetene innskrenker omfanget av søknadspliktige tiltak, uten å endre regime for kompetansekrav, blir det ikke et kompetanseløft i næringen og anarkiet vil bli enda større. Slik fungerer markedet.
Løsningen på bedre kompetanse i næringen er at man definerer kompetansekrav etter de arbeider som skal utføres, ikke om tiltaket i seg selv er søknadspliktig eller ikke.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer