Byggmakker vant Retailpris

I forbindelse med årets Retailforum gikk Byggmakker og samarbeidspartner Hyper av med seieren i kategorien internmotivasjon og innsalgsaktiviteter.

– Vi er utrolig stolt over denne prisen, ikke minst fordi vi så tydelig har fått dokumentert at kompetanseheving lønner seg. For oss som jobber i et sterkt konkurransepreget marked, er dette en stor inspirasjon, sier prosjektlederne Jorunn Birkeland og Per Anders Ruud i Byggmakker Norge.

Bakgrunnen for at Byggmakker tok hjem gullet er kampanjen ”Kunnskapsreisen”. Den hadde som målsetting å øke kompetansen til særlig selgerne på de viktigste produktene og løsningene som Byggmakker selger i sine varehus.

– Med de viktigste leverandørene våre som samarbeidspartnere ble det gjennomført 15 kunnskapsepisoder, fordelt over hele 15 uker. Over 600 ansatte meldte seg på. Kampanjen inneholdt også konkurranser, siden mange i bransjen er svært konkurranseorientert. Dette ble utnyttet gjennom å lage en vennskapelig kappestrid, og med premier til de beste. Gjennom kick-off, oppdateringer på intranett, butikkbesøk og kåring av ukesvinnere ble det skapt en bølge av engasjement gjennom hele Norge, sier de ansvarlige for prosjektet Jorunn Birkeland og Per Anders Ruud.

Kampanjens omfang
Ifølge Birkeland ble kampanjen lansert på en kick-off i februar. Her deltok ca 100 varehus. I forkant engasjerte kampanjen så mange varehussjefer som mulig, og alle ble oppfordret til å stille med et lag. Gjennom internmarkedsføring på intranett ble også mange lag engasjert. Fra starten av var det 114 lag påmeldt. I forhold til målgruppen, Proff-selgere, var dette en svært høy andel av de totale.

Resultater
I følge juryen som kåret Byggmakker til vinner kan kampanjen vise til meget gode resultater på deltagelsen. Den har også bidratt til å styrke selskapets omdømme og salg.

- Å delta i «Kunnskapsreisen» var frivillig, men likevel gjennomførte 85 prosent av de ansatte alle 15 episodene, og som er totalt 4000 timer med opplæring. De 20 beste lagene i Kunnskapsreisen økte salget med fire prosent mer enn landsgjennomsnittet fra 2010 til 2011. Av de som økte omsetningen sin mest fra 2010 til 2011 var 8 av 10 varehus også på topplistene i Kunnskapsreisen. Responsen vi har fått på «Kunnskapsreisen» har vært overveldende. Graden av engasjement er høy, og deltakerne sier at denne måten å lære på er svært god. Kombinasjonen av e-læring, konkurranse, lagarbeid, og butikktrening er helt klart her for å bli, sier Per Anders Ruud.