Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Omkampen om Filipstad er allerede i gang før planen behandles

Publisert: 29.04.2012 11:25. Sist endret: 27.11.2013 21:21.

Hvordan unngå omkamper i byplanlegging i Oslo og Trondheim.


  • 20 konkurser i uke 2

  • Tone Gulbrandsen Næss blir HR-sjef for Optimera

  • Svenske Broviken blir ny hovedeier i HRP

  • Rosendal Maskin tilbyr elektriske gravemaskiner på 17 og 30 tonn

Nettleder

Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus

Les også:

  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
  • Utfordrer byggenæringen
  • Gjenoppbyggingen
  • Viktig med god kontroll ved innreise
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 20 konkurser i uke 2
  • Tone Gulbrandsen Næss blir HR-sjef for Optimera
  • Svenske Broviken blir ny hovedeier i HRP
  • Rosendal Maskin tilbyr elektriske gravemaskiner på 17 og 30 tonn
  • Prosjekt- og prosessutvikling taper kampen om forskningsmidlene - næringen ber samferdselsministeren ta grep
  • Acciona Ghella krevde litt over 400 millioner mer for Follobane-arbeider - nå er partene kommet til enighet utenfor rettssalen
  • Nye ledere for Trym Bygg og Trym Anlegg
  • Park & Anlegg fikk Bypakke Nedre Glomma-brukontrakt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
  • Regjeringen vil forlenge maksperioden på dagpenger
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Sonja Henie ishall

Flere prosjekter

  • Fri Sikt Volsdalsberga
  • Strømmehaven omsorgssenter
  • Åssiden fotballhall
  • Egenesgården
  • Domus Oppdal
  • Johannessenteret
  • Magasinparken
  • Legenes hus
  • DSV i Vestby
  • Paradisalléen
  • Powerhouse Telemark
  • Skogro
  • Kristian Augusts gate 13
  • Atrå skule
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske

Flere kontrakter

  • Veidekke fikk vedlikeholdsjobb for Bane NOR
  • Skanska utvikler kunstmuseum og teater i Trondheim
  • AF Gruppen bygger Furuset Hageby
  • AF-selskap vant logistikkoppdrag i Gøteborg
  • HAB bygger råbygg for nye Radiumhospitalet
  • NCC tildelt kontrakt på Halden Helsehus
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

  • Høyblokka krymper når det nye regjeringskvartalet reiser seg - se bilder

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorOle Wiig

Ole Wiig
 

Daglig og faglig leder, arkitektfirmaet Narud-Stokke-Wiig

Andre gjestekommentatorer
 

Baard Schumann, Selvaag Bolig

Egil Skavang, Arkitektbedriftene

Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan, Skanska

Terje R. Venold, Veidekke

Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen

Petter Eiken, Skanska

Peter Gjørup, NCC

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Jon-Erik Lunøe

Ole Wiig, NSW

Steinar Gullvåg, AP

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Morten Christensen, MajaTeknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Stein Tosterud, Unicon

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Trygve Slagsvold Vedum, Sp

Elisabeth Enger, Jernbaneverket

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Jon Sandnes, EBA

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Øyvind Halleraker, Høyre

Trond Johannesen, MEF

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk

Tale Halsør, ZERO

Thor Eek, NBBL

Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet

Per Arne Bakken, Nordbohus

Bjørvika i Oslo er i rask utvikling, man det har ikke manglet på ”omkamper”. Dette gjelder alt fra plassering og uforming av det nye Munch-museet, til Riksantikvaren sene inngripen i den nye bystrukturen. Men hvorfor skjer dette? Svarer er ganske enkelt: Det ble satt i gang en prosess uten klare mål og mening, dvs. uten en helhetlig plan. Derfor kom omkampene og det er duket for enda flere i Bjørvika.

Tjuvholmen er også i rask utvikling men der har omkampene uteblitt. Aker Brygge er nå i startgropen for en omfattende endrings- og foredlingsprosess til halvannen milliard kroner, også uten omkamper. Både Aker Brygge og Tjuvholmen har gode og robuste planer som tåler endringer uten at de svekkes, og derfor har omkampene uteblitt.

Den neste store planutfordringen i Oslo er havneområdet Filipstad, hvor stat og kommune (Rom Eiendom og Havnevesenet ) med rette påpeker at Filipstadplanen ikke bare mangler klarhet og konsept, men er for detaljert og hindrer næringsutvikling. Selv om planen har vært lagt ut til offentlig høring, og fristen har til og med vært forlenget, er den ikke blitt møtt med noen entusiasme eller faglig engasjement. Hvorfor? Planen er utarbeidet av Plan- og bygningsetaten, uten særlig åpen prosess og forutgående fokus på visjoner og ambisjoner, som i hvert fall ikke er alment kjent.

Byplanmyndighetene hadde håpet å lande denne høyst ordinære byplanen før sommeren, men med omkampene som er kommet godt i gang, i tilegg til diverse innsigelser fra offentlige myndigheter, vil det nok ikke skje før til høsten. Her er det hverken tilrettelagt for idéskapning eller åpenhet i planutviklingen, forankret i et sterkt faglig eller folkelig engasjement.

Men det er ikke bare i Oslo at omkampene preger dagens byplanlegging.

I Trondheim er det tilsvarende uro på Brattøra om dagen selv om bydelen utvikles i raskt tempo. I flere førstesideoppslag og lederartikler i Adresseavisen etterlyses en helhetsplan for bydelen. Men er det allerede for sent - er skaden uopprettelig? Det har tydeligvis vært enklere å fokusere på enkeltbygget, på ”signalbygget”, enn å skape en god urban struktur med gode byrom.

Trondheim har en av landets flotteste byplaner, skapt av Cicignon og Coucheron i 1681, med brede gater, vakre byrom og klare siktlinjer. Planen ble til etter bybrannen og ble lagt som en ny vev oppå middelalderstrukturen som dagens veiter er en videreføring av. Stadsingeniør Dahl etablerte Brattøra gjennom en storstilt utfylling, mens byplansjef Skaslien foredlet og minnet om byens unike urbane kvaliteter under byens 1000-årsjubileum i 1997.

Knapt noen annen by har noe tilsvarende å vise til, og dette burde forplikte både byutviklere og politikere. Det blir for lettvint å skylle på byplanleggerne, som er blitt betydelig vingeklippet og ”byråkratisert” i de senere årene.

Trondheim ligger ”feil” orientert, med utsikten mot fjorden med solen bakfra. Desto viktigere er det at byplanens unike kvaliteter og utsikt opprettholdes og ikke tettes igjen av mer eller mindre vellykket bebyggelse. Hvorfor skal såkalte ”signalbygg”, som regel uten stedstilhørighet eller i harmoni med byens målestokk, få dominere så mye av byutviklingen? Hvorfor ikke heller satse på videreutvikling av byen som ”signalby”?

Det er ikke lenge siden avisens spalter var fulle av stoff om Torvet, og om kort tid skal Bygningsrådet ta stilling til en gigantkule som sprenger byrommets grenser på TMV-odden samt en fire meters høy duk over baldakinen til DNBs bygning, som en klar privatisering av det offentlige rom.

I flere artikler har avisen stilt spørsmålet: Hvem er det som egentlig bestemmer byutviklingen i Trondheim; byplanleggere, eiendomsutviklere eller politikere? Svaret er ikke enkelt å finne, da det mangler avklaring av ansvar og roller, og ikke minst en klar strategi for utviklingen.

Siden Midtbyplanen er det skjedd lite koordinert og helhetlig planleggig av byen, hvor dagens tilfeldigheter og den sterkestes rett fortsetter å dominere.

Dette er ikke bare en uavklart og alvorlig situasjon for Trondheims struktur og utvikling, men også for bruken og opplevelsen av byrommene. Som kjent er byrommenes suksess avhengig av en rekke faktorer; rommenes størrelse og proporsjoner, samt vindskjerming og solrike og lune soner som er hyggelige å oppholde seg i. Men vel så viktig er selve bruken av byrommene - hvilke funksjoner og aktiviteter som omkranser rommene og bidrar til et godt byliv. I mange år var Midtbyen ”død” og det ble påtvunget minst én ”vaktmesterleilighet” i nye bygårder. Heldigvis er dette snudd til en positiv boligtrend som skaper liv i byrommene og reduserer bilbruken. Men hva skjer på Brattøra? Er det virkelig sant at ingen skal få bo der? En slik sektorisert planleggingsidé hører fortiden til og burde reverseres så snart som mulig.

Trondheim står overfor like store og viktige planutfordringer som Oslo, både i byromsskala og i storskala. På Brattøra er det kanskje snart for sent, men på Nyhavna er heldigvis intet galt skjedd ennå. For å få en god plan for Nyhavna blir det viktig å dempe skrikene etter tilfeldige ”signalbygg” som dreper målestokken og blokkerer utsikten. Her bør det heller satses på å skape Europas mest spennende miljøbydel som blir hyggelig å besøke og bo i.

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

Acciona Ghella krevde litt over 400 millioner ekstra for Follobane-arbeider
- nå er partene kommet til enighet utenfor rettssalen

 

20 konkurser i uke 2

 

Veidekkes maskinpark klar for fossilfrie anleggsplasser
- men sjefen advarer om biodiesel-utfordringer

 

Rosendal Maskin tilbyr elektriske gravemaskiner på 17 og 30 tonn

 

2020 ble beste nyboligår for OBOS siden 2016

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip

Annonsørinnhold
 

Internasjonal inspirasjon inn i norske jernbanestasjoner


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen