Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Handlingsregelen og InterCity

Publisert: 17.02.2012 09:35. Sist endret: 27.11.2013 21:18.

Vi har stor sans for det forslaget som nå er lagt frem om InterCity-utbyggingen på Østlandet. Dette vil koste 130 milliarder kroner, men det er vel anvendte penger. Når det gjelder handlingsregelen som bekymrer sentralbanksjefen, er vårt forslag at i stedet for å redusere uttaket fra Oljefondet så kan vi bruke pengene til investeringer som også fremtidige generasjoner vil ha nytte av.

Flere nettledere

  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur
    21.04.2021
  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
    20.04.2021
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
    19.04.2021
  • Viktig utvikling i royalsaken
    18.04.2021
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
    16.04.2021
  • Vil bli et koronavalg
    14.04.2021
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
    13.04.2021
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
    12.04.2021
Les flere

Nettleder

Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur

Les også:

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal
  • Jørn Nørstelien ny styreleder i Treindustrien
  • - Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering
  • XL-Bygg Salingstrand mangedoblet arealet i ny butikk
  • Ny veileder for bedre samhandling i byggenæringen
  • Petroleumstilsynet: Alvorlige regelbrudd avdekket etter Melkøya-brannen
  • Norske industriledere like optimistiske som før korona
  • Australia sier nei til gigantisk kinesisk prosjekt
  • NCG ansetter Ove Ugelstad som prosjektleder
  • Rigg og drift-kontrakt til Ramirent
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Rigg og drift-kontrakt til Ramirent

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorPer Helge Pedersen

Nå er det bare å håpe at alt maset om lyntog til fjerne destinasjoner blir dempet, og at man i stedet setter all kraft inn i InterCity-prosjektet. Dersom ikke kan også dette bli et luftslott. Et bedre jernbanetilbud på Østlandet MÅ vi nemlig ha. Det er den eneste muligheten vi har for å løse de kommunikasjonsutfordringene som oppstår når det blir bosatt enda mer folk i Oslo-regionen. En InterCity-løsning vil også gjøre at bosettingen kan skje over et større område. Dette vil i så fall være samfunnsmessige meget gunstig. Vi ser det ellers som selvsagt at vi gjennom en InterCity-løsning også får en ny jernbanetunnel under Oslo.

Da handlingsregelen i sin tid ble innført, var det en klar forutsetning at investeringer i infrastruktur og penger til forskning skulle prioriteres. Her har politikerne sviktet katastrofalt. Nå er det på tide at man gjør det man ble enige om. Om avkastningen til Oljefondet kun går til mer offentlig forbruk er vi nok tilbøyelig til å være enige med sentralbanksjefen. Vi er ellers ikke overbevist om at alle aksjeinvesteringer i utlandet har vært vel anvendte penger.

Ellers slutter vi oss helt og fullt til de tanker som NHO er kommet med vedrørende finansieringen av InterCity-prosjektet. De skriver:

Utredningen slår fast at skal man lykkes med å bygge dette på 10 år er den viktigste forutsetningen å få på plass en forutsigbar finansiering av prosjektet. Hvordan utbyggingen skal organiseres eller finansieres er ikke en del av mandatet til utredningen, men skal avklares nærmere ved fremleggelse av NTP 2014-2023.

Statlig utbyggingsselskap
- NHO mener at en så stor utbygging bør organiseres som et statlig utbyggingsselskap som har ansvar for hele utbyggingen langs alle tre strekningene. Slik organisering har vi gode erfaringer med, for eksempel fra utbyggingen av bl.a. Gardermobanen og Gardermoen hovedflyplass. InterCity-triangelet kan for eksempel finansieres ved utstedelse av statsgaranterte obligasjoner.

Et godt forslag vil vi si.

Nøkkelord:

Leder
 

- Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering

 

OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal

 

Skanska har ansatt leder for inkludering og mangfold

 

Ved dette NCC-
prosjektet er det snart gjennomført 1.000 koronatester

 

Jørn Nørstelien ny styreleder i Treindustrien

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen