Handlingsregelen og InterCity

Vi har stor sans for det forslaget som nå er lagt frem om InterCity-utbyggingen på Østlandet. Dette vil koste 130 milliarder kroner, men det er vel anvendte penger. Når det gjelder handlingsregelen som bekymrer sentralbanksjefen, er vårt forslag at i stedet for å redusere uttaket fra Oljefondet så kan vi bruke pengene til investeringer som også fremtidige generasjoner vil ha nytte av.

Nå er det bare å håpe at alt maset om lyntog til fjerne destinasjoner blir dempet, og at man i stedet setter all kraft inn i InterCity-prosjektet. Dersom ikke kan også dette bli et luftslott. Et bedre jernbanetilbud på Østlandet MÅ vi nemlig ha. Det er den eneste muligheten vi har for å løse de kommunikasjonsutfordringene som oppstår når det blir bosatt enda mer folk i Oslo-regionen. En InterCity-løsning vil også gjøre at bosettingen kan skje over et større område. Dette vil i så fall være samfunnsmessige meget gunstig. Vi ser det ellers som selvsagt at vi gjennom en InterCity-løsning også får en ny jernbanetunnel under Oslo.

Da handlingsregelen i sin tid ble innført, var det en klar forutsetning at investeringer i infrastruktur og penger til forskning skulle prioriteres. Her har politikerne sviktet katastrofalt. Nå er det på tide at man gjør det man ble enige om. Om avkastningen til Oljefondet kun går til mer offentlig forbruk er vi nok tilbøyelig til å være enige med sentralbanksjefen. Vi er ellers ikke overbevist om at alle aksjeinvesteringer i utlandet har vært vel anvendte penger.

Ellers slutter vi oss helt og fullt til de tanker som NHO er kommet med vedrørende finansieringen av InterCity-prosjektet. De skriver:

Utredningen slår fast at skal man lykkes med å bygge dette på 10 år er den viktigste forutsetningen å få på plass en forutsigbar finansiering av prosjektet. Hvordan utbyggingen skal organiseres eller finansieres er ikke en del av mandatet til utredningen, men skal avklares nærmere ved fremleggelse av NTP 2014-2023.

Statlig utbyggingsselskap
- NHO mener at en så stor utbygging bør organiseres som et statlig utbyggingsselskap som har ansvar for hele utbyggingen langs alle tre strekningene. Slik organisering har vi gode erfaringer med, for eksempel fra utbyggingen av bl.a. Gardermobanen og Gardermoen hovedflyplass. InterCity-triangelet kan for eksempel finansieres ved utstedelse av statsgaranterte obligasjoner.

Et godt forslag vil vi si.