Mer bruk av belegningsstein i parkeringskjellere

Belegningsstein i parkeringskjellere ble for første gang kjent som et bra alternativ etter utvidelsen av Ikea på Slependen. Her ble det lagt over 30.000 m2 belegningssteinsdekker i parkeringskjelleren.

Nå er det langt flere som har tatt i bruk belegningsstein i parkeringskjellere.

– Norge er et land med sterke asfalttradisjoner, men på ett bruksområde ser vi nå at de store asfaltentreprenørene takker nei til oppdrag: I parkeringskjellere. Årsaken til den nye HMS-praksisen finner vi i de gassene asfaltmassen avgir, og eksponeringen asfaltarbeiderene utsettes for i lukkede delvis lukkede bygg. Dette åpner for et stort nytt bruksområde for leverandører og entreprenører innen belegningsstein, og vår bransje kan fylle tomrommet etter asfaltentreprenørene på en prisgunstig og effektiv måte, sier daglig leder Stina Lintho Lippestad i Lintho Steinmiljø AS.

Med erfaringene fra Ikea Slependen, har Ikea valgt å gå for belegningsstein også ved de senere etableringene i Kristiansand, i Bergen og ved utvidelsen av Ikea Leangen. Nytt for de siste utbyggingene, er at man har valgt å legge dekket flatt og uten sluk. Erfaringene fra Slependen var at fugene opptok det lille av vann og slaps som blir med bilene inn. Fuktigheten fordamper gradvis.

– Sammenliknet med drensasfalt, vil et belegningssteinsdekke ha meget lang levetid. Vi forventer også at fugene på innendørs arealer beholder sine drenerende egenskaper tilnærmet dekkets livstid på > 20 år. Utførelsen av et belegningssteinsdekke i parkeringskjellere, er effektiv og rasjonell. Det kan utføres til den tid som passer byggeprosessen best, og kan således bidra til en fleksibilitet i forhold til andre fag. Beregninger viser videre at man kan oppnå en vesentlig besparelse på lysbehovet i en kjeller med lyse betongdekker, sammenliknet med mørkere dekker på hele 15 prosent, sier Lintho Lippestad.

Hun peker også på at belegningssteinsdekker har lang levetid og et lavt vedlikeholdsbehov.

– Skulle det imidlertid være behov for reetablering av belegningsstein etter for eksempel reparasjoner i grunn, nedlegging av kabler eller rør mv, så kan dette utføres enkelt og uten videre ulempe for brukerne. Dekket fremstår tilnærmet som nytt og uten skjemmende skjøter etter re-etablering, sier hun.

– Med belegningsstein kan man oppnå et estetisk nivå uttrykt gjennom belegningsstein i ulike formater eller farger. Det kan være nyttig å benytte stein i ulike farger for markering av kjøreareal, parkeringslommer etc. Dette er særlig aktuelt for kjøpesentra etc. som ønsker å gi kundene inntrykk av soliditet og estetikk, slik som for eksempel Herkules senter i Skien, der det ligger ca. 35.000 m2 med belegningsstein etter utbygging over flere etapper. Steinen har en utførelse med liten fas, slik at man oppnår et jevnest mulig dekke for handlevogner, sier Lintho Lippestad i en pressemelding.

– Vi spår en stor vekst i bruk av belegningsstein i parkeringskjellere. Generelt kan man si at tomteprisene er såpass høye at utbyggere velger å utnytte hele tomtens størrelse til bygningsmasse, og dette fører til at vesentlige andeler av forretningsbygg, kjøpesentra og også private boligkomplekser, bygges med parkeringskjellere.

Vi har som belegningssteinsentreprenør utviklet en spesiell kompetanse på parkeringskjellere. Vi har en maskinpark med små maskiner som utfører masseutlegging og steinlegging effektivt, og har utført ca. 90 prosent av arealene med belegningsstein som ligger i parkeringskjellere, avslutter Lintho Lippestad.