Norge og Russland lager motorveier i luften

Nye ruter i luftrommet mellom Norge og Russland, åpner for økt flytrafikk i norsk luftrom, mindre CO2-utslipp per flygning og lavere kostnader for flyselskapene.

Et kontunerlig samarbeid mellom Avinor og leverandøren av russiske lufttrafikktjenester, Federal Air Navigation Service (Rosaeronavigatsia), har lagt grunnlaget for ruteutvikling mellom det norske og det russiske luftrommet. Senest i fjor ble det åpnet nye ruter der overflygninger entrer norsk luftrom midtveis mellom Finnmark og Bjørnøya.

- Og nye ruter vil alltid være et tema i forbindelse med det samarbeidet vi har med vår store nabo i øst, sier leder av kontrollsentralene i Avinor, Jens Petter Duestad til avinor.no.

Unngår mellomlandinger og forkorter reisen
For flyselskapene betyr de nye rutene kortere flydistanse, mindre drivstoffbruk og at de unngår mellomlandninger.

- Dette åpner for nye markeder – særlig innenfor det vi kaller ”ultra long haul” – eller svært lange flyreiser. Et eksempel de siste årene er New Dehli – New York med flytid på opp mot 16 timer, sier Duestad, som legger til at nyere flytyper med svært lang rekkevidde også har gjort dette mulig.

Sterk utvikling etter Sovjetunionens fall
Før Sovjetunionens fall var samarbeidet med Russland vanskeligere, men i årene etter har utviklingen gått raskt - særlig de siste årene. I 2003 var det rundt 500 årlige flygninger mellom norsk og russisk luftrom. I dag er det over 1000.

- I prinsippet er det i dag ingen forskjeller på det samarbeidet vi har med Russland og kontrollsentralen i Murmansk - og det vi har med Stockholm, Malmø og København, sier Duestad.

Det har ikke alltid vært slik.

- Gamle Sovjetunionen hadde en mindre moderne infra- og luftromsstruktur og et uavklart grensesnitt mellom militær og sivil flykontroll. I praksis var det slik at selv om den korteste ruten fra fjerne østen gikk gjennom Russland, var det enklere å fly rundt på grunn av mye sikk sakk-flygning og mangelfull tilgang på den informasjonen flyselskapene trenger for å planlegge en optimal flygning. I dag skorter det ikke på verken utstyr eller kommersiell forståelse på russisk side, mener Duestad.

Transatlantisk
I fellesskap etablerer Avinor og Rosaeronavigatsia ruter for transatlantisk flyging.

- Vi har i dag flygninger som går fra Emiratene, India, Kina og Japan til øst- og vestkysten av USA i de nye ruteområdene, opplyser Duestad.

I alt er det rundt 65 000 årlige overflygninger i norsk luftrom. Du kan lese mer om dette her.