Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Norge og Russland lager motorveier i luften

Publisert: 15.12.2011 13:30. Sist endret: 27.11.2013 21:33.

Nye ruter i luftrommet mellom Norge og Russland, åpner for økt flytrafikk i norsk luftrom, mindre CO2-utslipp per flygning og lavere kostnader for flyselskapene.

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg

  • Elbiler og ladbare bensinhybrider toppet nybilsalget i februar

  • Stans ved 28 byggeplasser i 2021 grunnet smittevernbrudd

  • AF bygger Os skole og idrettsarena

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • Elbiler og ladbare bensinhybrider toppet nybilsalget i februar
  • Stans ved 28 byggeplasser i 2021 grunnet smittevernbrudd
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven
  • Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Evakuerte etter ras i Halden får flytte hjem igjen
  • 50 meter bredt steinras i Bergen - stenges til tirsdag
  • André Frøshaug ny markedssjef for bygg i Ahlsell
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg

Flere kontrakter

  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

Et kontunerlig samarbeid mellom Avinor og leverandøren av russiske lufttrafikktjenester, Federal Air Navigation Service (Rosaeronavigatsia), har lagt grunnlaget for ruteutvikling mellom det norske og det russiske luftrommet. Senest i fjor ble det åpnet nye ruter der overflygninger entrer norsk luftrom midtveis mellom Finnmark og Bjørnøya.

- Og nye ruter vil alltid være et tema i forbindelse med det samarbeidet vi har med vår store nabo i øst, sier leder av kontrollsentralene i Avinor, Jens Petter Duestad til avinor.no.

Unngår mellomlandinger og forkorter reisen
For flyselskapene betyr de nye rutene kortere flydistanse, mindre drivstoffbruk og at de unngår mellomlandninger.

- Dette åpner for nye markeder – særlig innenfor det vi kaller ”ultra long haul” – eller svært lange flyreiser. Et eksempel de siste årene er New Dehli – New York med flytid på opp mot 16 timer, sier Duestad, som legger til at nyere flytyper med svært lang rekkevidde også har gjort dette mulig.

Sterk utvikling etter Sovjetunionens fall
Før Sovjetunionens fall var samarbeidet med Russland vanskeligere, men i årene etter har utviklingen gått raskt - særlig de siste årene. I 2003 var det rundt 500 årlige flygninger mellom norsk og russisk luftrom. I dag er det over 1000.

- I prinsippet er det i dag ingen forskjeller på det samarbeidet vi har med Russland og kontrollsentralen i Murmansk - og det vi har med Stockholm, Malmø og København, sier Duestad.

Det har ikke alltid vært slik.

- Gamle Sovjetunionen hadde en mindre moderne infra- og luftromsstruktur og et uavklart grensesnitt mellom militær og sivil flykontroll. I praksis var det slik at selv om den korteste ruten fra fjerne østen gikk gjennom Russland, var det enklere å fly rundt på grunn av mye sikk sakk-flygning og mangelfull tilgang på den informasjonen flyselskapene trenger for å planlegge en optimal flygning. I dag skorter det ikke på verken utstyr eller kommersiell forståelse på russisk side, mener Duestad.

Transatlantisk
I fellesskap etablerer Avinor og Rosaeronavigatsia ruter for transatlantisk flyging.

- Vi har i dag flygninger som går fra Emiratene, India, Kina og Japan til øst- og vestkysten av USA i de nye ruteområdene, opplyser Duestad.

I alt er det rundt 65 000 årlige overflygninger i norsk luftrom. Du kan lese mer om dette her.

Nøkkelord:

 

Kjempehopp for OBOS-prisene i Oslo

Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven

 

AF bygger Os skole og idrettsarena

 

Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen