I dag vil en dø i trafikken

Mange vil dø i trafikken i sommer – og juni er en spesielt stygg ulykkesmåned på veiene. I snitt skal en person dø i trafikken hver eneste dag denne måneden.

Trafikkulykker med dødelig utgang får ikke nok oppmerksomhet i Norge. Hvert år dør godt over 200 personer på veiene våre. Bak hver eneste ulykke ligger en ufattelig sorg for personene som kun sitter tilbake med minnene. Bilulykkene er spredt utover hele året og hele landet, og dermed blir fokuset på disse mindre enn dersom større ulykker skjer med fly eller tog.

Sommermånedene er spesielt utsatt og måneden vi nå er gått inn i vil føre til at mange familier blir fylt av sorg.

Mange jobber med å sørge for å unngå disse ulykkene. Politikerne, politiet, Trygg Trafikk og Statens vegvesen har alle fokus på dette. Det er selvsagt mange årsaker til at ulykker skjer. Veldig mange ulykker skyldes menneskelige feilbedømminger og skjødesløshet. Noen av ulykkene er dermed veldig vanskelig å bli kvitt. Men ved siden av holdningsskapende arbeid, stadig sikrere biler er det også noe som garantert nytter – det er å bygge tryggere infrastruktur.

Spesielt mener vi det er meget beklagelig at det ikke settes enda mer trykk inn på å bygge midtrekkverk på de mange farlige tofeltsstrekningene vi har i Norge. Men vi er glade for at Statens vegvesen nå har tatt initiativ til å bygge mer midtrekkverk på veier med lavere trafikktetthet enn det som er vanlig i dag. Det er møteulykkene som skaper de største tragediene trafikken, og mer burde vært gjort for å unngå disse. Det er ofte trafikantene selv som er skyld i mange ulykker, men i møteulykkene er det også en part som er uskyldig og helt ut av det blå kan bli truffet av ansvarsløs medtrafikant. Mest mulig må gjøres for verne disse uskyldige ofrene i trafikken.

Det er helt håpløst å ikke planlegge flere firefelts veier på høyt trafikkerte veistrekninger i Norge. Dersom man skal bygge en moderne vei i dag, må den bygges sikrest mulig, selv om det i mange tilfeller vil koste mer. De menneskelige og økonomiske kostnadene ved hver eneste dødsulykke blir for store til ikke å gjøre mer enn vi makter i dag.