Er vi på ville veger?

MEF er særlig opptatt av å belyse merverdien for samfunnet av å satse på infrastruktur. Vi er opptatt av samferdselens betydning for landets konkurransekraft.

Trond Johannesen

Administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund

Andre gjestekommentatorer

Bård Hoksrud, Frp

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan, Skanska

Stein Tosterud, Unicon

Terje R. Venold, Veidekke

Petter Eiken, Skanska

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Jon-Erik Lunøe, Selvaagbygg

Ole Wiig, NSW

Steinar Gullvåg, AP

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Morten Christensen, MajaTeknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Ketil Lyng, BNL

Kyrre Olaf Johansen, Entra Eiendom

Sven, Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Øyvind Halleraker, Høyre

Trond Johannesen, MEF

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Terje Nøstdal, Belief

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

Tale Halsør, ZERO

I dag er situasjonen slik at få samferdselsprosjekter blir vurdert som lønnsomme.

Samfunnsøkonomiske beregninger i samferdselssektoren
For hver krone som investeres i veg og jernbane de neste ti årene vil Norges innbyggere tape 43 øre. Det viser de samfunnsøkonomiske netto nytteberegningene som er gjort i forbindelse med Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2010 til 2019. Dette er opplagt feil. Vi tror at dette skyldes beregningsmetodene og et for høyt krav til avkastning. Dette kravet er i dag på 4,5 prosent og det kan jo da være interessant å nevne at Statens pensjonsfond utland (SPU), bedre kjent som oljefondet, har hatt en årlig netto realavkastning siden oppstarten i 1998 på 2,8 prosent mens det siden årtusenskifte har vært en avkastning på 1,7 prosent.

Dobbeltspor Oslo – Ski – ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt
Et meget relevant eksempel er byggingen av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Investeringen er på 11,6 milliarder kroner og antas å ha en nettonytte på minus 5,5 milliarder kroner. Det er likevel vedtatt utbygd, fordi politikerne tror beregningen ikke gir et riktig bilde av den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Dette prosjektet illustrerer behovet for å gå igjennom beregningsmetodene som brukes.

Mangelfulle metoder
MEF vil gjerne bidra til at det bygges mer infrastruktur, men for å kunne argumentere for å bruke mer penger på dette, er det viktig å vise at det lønner seg samfunnsøkonomisk også. Vi og mange med oss, mener dagens nytte-kostnads-analyser for infrastrukturprosjekter er svært mangelfulle. De tar ikke med alle relevante forhold. En del relevante forhold prises ofte feil.

Et eksempel på gal verdsetting er beregningen av nytten av å kunne bruke infrastrukturen. Timesverdien ved raskere transport er satt til 60 kroner uten justering de første 25 årene, deretter lik null (!), for et anlegg som kanskje varer i flere hundre år.

Et annet forhold som bidrar til å gjøre en jernbaneinvestering ulønnsom er at det pålegges en 20 prosent skattekostnad. Det betyr at dobbeltsporet Oslo-Ski “koster” 2,2 milliarder kroner ekstra. Dette er bare tre eksempler på urimelige forutsetninger. Andre kan kanskje slå ut i motsatt retning.

Så lenge man ikke kjenner verdien av en investering er det svært vanskelig å argumentere godt for om den bør gjennomføres eller ikke.

Teknisk beregningsutvalg for samferdselssektoren
MEF foreslår å lage et partssammensatt ekspertutvalg for samferdsel etter mønster av Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene. Utvalget bør oppnevnes av Samferdsels-departementet. Det er viktig å bygge opp et robust faglig miljø for denne type arbeid. I utvalget kan representanter fra alle relevante miljøer møtes for å utarbeide bedre metoder; gjennomføre beregninger av større prosjekter og sørge for at alle rapporter og beregninger gjøres offentlige i et språk flere kan forstå.