Trond Johannesen
Administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund
Andre gjestekommentatorer
Bård Hoksrud, Frp
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan, Skanska
Stein Tosterud, Unicon
Terje R. Venold, Veidekke
Petter Eiken, Skanska
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe, Selvaagbygg
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Ketil Lyng, BNL
Kyrre Olaf Johansen, Entra Eiendom
Sven, Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Trygve Slagsvold Vedum (Sp)
Elisabeth Enger, Jernbanedirektør
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, EBA
Pål Egil Rønn, AF Gruppen
Øyvind Halleraker, Høyre
Trond Johannesen, MEF
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Terje Nøstdal, Belief
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk
Tale Halsør, ZERO
I dag er situasjonen slik at få samferdselsprosjekter blir vurdert som lønnsomme.
Samfunnsøkonomiske beregninger i samferdselssektoren
For hver krone som investeres i veg og jernbane de neste ti årene vil Norges innbyggere tape 43 øre. Det viser de samfunnsøkonomiske netto nytteberegningene som er gjort i forbindelse med Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2010 til 2019. Dette er opplagt feil. Vi tror at dette skyldes beregningsmetodene og et for høyt krav til avkastning. Dette kravet er i dag på 4,5 prosent og det kan jo da være interessant å nevne at Statens pensjonsfond utland (SPU), bedre kjent som oljefondet, har hatt en årlig netto realavkastning siden oppstarten i 1998 på 2,8 prosent mens det siden årtusenskifte har vært en avkastning på 1,7 prosent.
Dobbeltspor Oslo – Ski – ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt
Et meget relevant eksempel er byggingen av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Investeringen er på 11,6 milliarder kroner og antas å ha en nettonytte på minus 5,5 milliarder kroner. Det er likevel vedtatt utbygd, fordi politikerne tror beregningen ikke gir et riktig bilde av den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Dette prosjektet illustrerer behovet for å gå igjennom beregningsmetodene som brukes.
Mangelfulle metoder
MEF vil gjerne bidra til at det bygges mer infrastruktur, men for å kunne argumentere for å bruke mer penger på dette, er det viktig å vise at det lønner seg samfunnsøkonomisk også. Vi og mange med oss, mener dagens nytte-kostnads-analyser for infrastrukturprosjekter er svært mangelfulle. De tar ikke med alle relevante forhold. En del relevante forhold prises ofte feil.
Et eksempel på gal verdsetting er beregningen av nytten av å kunne bruke infrastrukturen. Timesverdien ved raskere transport er satt til 60 kroner uten justering de første 25 årene, deretter lik null (!), for et anlegg som kanskje varer i flere hundre år.
Et annet forhold som bidrar til å gjøre en jernbaneinvestering ulønnsom er at det pålegges en 20 prosent skattekostnad. Det betyr at dobbeltsporet Oslo-Ski “koster” 2,2 milliarder kroner ekstra. Dette er bare tre eksempler på urimelige forutsetninger. Andre kan kanskje slå ut i motsatt retning.
Så lenge man ikke kjenner verdien av en investering er det svært vanskelig å argumentere godt for om den bør gjennomføres eller ikke.
Teknisk beregningsutvalg for samferdselssektoren
MEF foreslår å lage et partssammensatt ekspertutvalg for samferdsel etter mønster av Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene. Utvalget bør oppnevnes av Samferdsels-departementet. Det er viktig å bygge opp et robust faglig miljø for denne type arbeid. I utvalget kan representanter fra alle relevante miljøer møtes for å utarbeide bedre metoder; gjennomføre beregninger av større prosjekter og sørge for at alle rapporter og beregninger gjøres offentlige i et språk flere kan forstå.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer