Ford viser ny Ranger

Basert på en helt ny global pickup-plattform viser Ford nå en helt ny serie Ford Ranger pickup.

Den nye Rangeren har nye motorer, mer utstyr, ny teknologi og kraftig forbedrede egenskaper som nyttekjøretøy og lastbærer. Blant annet er tilhengervektene økt og utvalgte modeller vil ha en nyttelast på opptil 1,5 tonn.

En helt ny Ford Ranger – det siste tilskuddet til en bølge av nestegenerasjons globale Ford-kjøretøy - er klar for lansering på 180 markeder rundt om i verden høsten 2011.

Fra forbedrede krefter og sikkerhet til økte tilhengervekter, mer nyttelast og ny teknologi fremstår nye Ford Ranger som klar segmentleder. Og i tillegg til merkbart forbedrede evner som nyttekjøretøy får eierne mer plass og komfort kombinert med utstyr og kjøreopplevelse som vanligvis bare forbindes med en velutstyrt personbil.

Som en av de mest høyteknologiske bilene i klassen er nye Ranger resultatet av en helt ny global pickup-plattform fra Ford innen rammen av selskapets One Ford-initiativ.

5-sylindret dieselmotor
Blant viktige forsterkninger er tre nye motorer. - deriblant to drivstoffeffektive Ford Duratorq TDCi dieselmotorer med common rail direkteinnsprøyting og nye 6-trinns automatiske og manuelle girkasser.

Standard motor er en ny firesylindret 2,2-liters Ford Duratorq TDCi dieselmotor med maks dreiemoment på 375 Nm og effekt på 150 hk. Dertil kommer en 3,2-liters 5-sylindret Duratorq TDCi med 470 Nm dreiemoment og 200 hk effekt, og på utvalgte markeder vil en ny 2,5-liters bensinmotor være tilgjengelig.

- De nye motorene demonstrerer vår forpliktelse til å gjøre Ranger det beste alternativet for dagens pickup-kunder, sier John Tatge, Ranger sjefsingeniør. - Vi har tatt frem den beste motorteknologien fra Ford for å gjøre Ranger til et klart førstevalg i klassen.

Nykommeren har også utstyr, funksjoner og mer smartteknologi enn noen gang før, deriblant adaptiv lastekontroll, stabilitetsfunksjon for tilhenger, stemmekontroll og segmentets første modell med bakoverrettet kamerasystem. Nye Ranger vil også kunne leveres med Fords elektroniske stabilitetsprogram (ESP) system, som inkluderer firehjuls traction control og systemer som skal hindre velt.

Høyteknologi i pickup-klassen
Dermed er nye Ranger blant de mest høyteknologiske biler i denne pickupklassen. Fra Ford opplyses det at det vil komme enda flere teknologiske løsninger på Ranger i de kommende månedene.

- Vi kan dette med pickups, og vi har utnyttet all vå globale ekspertise for å skape nye Ford Ranger, sier Derrick Kuzak, som er ansvarlig for Fords globale produktutvikling. – Fokuset var på å skape en enkelt og kompakt pickup-plattform der vi kunne levere betydelige forbedringer, teknologier og funksjoner som eiere vil verdsette, sammen med imponerende forbedringer av drivstofføkonomi, sier Kuzak.

Nye Ford Ranger har et dristig og moderne eksteriørdesign som designere kaller ”21st Century Tough". Stram muskuløsitet signaliserer umiddelbart styrken og evnen til en ultramoderne pickup. Men det kommuniserer også en mer sofistikert og raffinert stil som vil appellerer til en ny generasjon pickup-eiere.

Ikke bare arbeidshest
- I mange deler av verden har oppgaven til en pickup endret seg, sier Craig Metros, sjefsdesigner for nye Ranger. - Det er fortsatt et nyttekjøretøy med evne til å bære tunge lass, men det er også andre egenskaper som preger ønskelisten til mange pickup-kjøpere, som raffinement, komfort og mer brukervennlighet.

Den typiske pickup-sjåføren trenger plass og Ford har formet et interiør som er behagelig, lett å gli inn i og ut av, med betjeningselementer som tillater bruk av arbeidshansker.

- Når du former et pickupinteriør må det tas spesielle hensyn for å sikre at hytta vil være like slitesterk som resten av bilen. Men tøft behøver ikke å bety grovt, sier Debbie Pascoe, som var ansvarlig for materialer og farger på nye Ranger. Interiørmaterialer må tåle tøffe påkjenninger. Setene må kunne ta juling fra verktøy som kastes inn i kabinen eller glemmes i baklomma. Dørpaneler kan ikke lett skrapes opp av skitne støvler. Og pickupkunder vil i økende grad ha et interiør som er stilig og behagelig for personlig bruk.

- Vi har heller ikke glemt at mange av disse kjøretøyene ikke bare brukes til arbeid, men også er primærtransport for familien i mange områder av verden," sier Pascoe.

Lanseres i 2012
Til tross for økt akselavstand til 3220 mm og bredere sporvidde - 1560 mm for 4x4-modellen, og 1590 mm for 4x2-modellen – har nye Rangers en svingradius gjør den lett manøvrerbar for parkering og kjøring i trange bygater. Tannstangstyringen bidrar også til robust ytelser samtidig som den leverer mer presis styring.

Lasteplanet på Double Cab er over 100 mm bredere enn før - 1549 mm lang 1560 mm bred met et volum på imponerende 1,21 m3. Bredde mellom hjulkassene er 1139 mm på alle modeller. Bredde på bakluke åpningen er 1330 mm.

- Nye Ranger er en spennende og dynamisk bil som utvilsomt vil hevde seg i det kompakte pickup-markedet. Omfanget av evner og teknologi er ytterligere bevis på hvor kraftig One Ford-initiativet er når det gjelder å hjelpe oss globalt til å utvikle helt nye klasseledende kjøretøy for våre kunder. Vi ser frem til å bringe nye Ranger til europeiske kunder i begynnelsen av 2012 og jeg er sikker på det vil overgå deres forventninger, sier Stephen Odell, styreformann og administrerende direktør for Ford of Europe.