Annerledes bilvask

I forbindelse med de etablerte oversettings-traseene i Rena elv er det nå også på plass et eget anlegg for vask og tetthetskontroll av kjøretøy som skal ut i elva.

Torsdag ble det komplette OVAS-anlegget formelt overlevert til Forsvaret, og både representanter fra Forsvars-bygg, den lokale Rena-entreprenøren John Galten AS og Forsvaret var til stede.

- Dette er meget gledelig. Det kompletter treningsanleggene for Hæren i Østerdal garnison, sier Sjef Operasjons-støtte i Østerdal garnison, Oberstløytnant Ola Gundersen

Sikkerhet og miljø
Ifølge konsesjonen gitt av Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE), så var det en betingelse at det skulle etableres et anlegg for vask og tetthetsprøving av utstyr som skulle operere i elva. Byggestart for et slikt anlegg var høsten 2009 og det stod ferdig nå i august.

Anlegget er viktig både utifra et miljø- og sikkerhetsperspektiv: Når kjøretøyet er på plass i anlegget, kan en sjek-ke at vann ikke lekker inn i kjøretøyet før det krysser traseen, samt at en kan se hvorvidt det lekker olje- eller drivstoff ut av vogna. I tillegg fjernes jord og skitt fra kjøretøyene før de "vader" eller "svømmer" over elva.

Effektiv
Kraftige slanger kan på kort tid vaske og spyle to og to kjøretøy. Etter vasken kjøres vogna ned i bassenget, en betongkonstruksjon 6 meter bred, 55 meter lang og med en dybde på 2, 2 meter. Totalt vannvolum ved maksi-mal vadedybde er cirka 290 m3 og det tar i overkant av tre timer å fylle bassenget.

Bassenget er dessuten utstyrt med en nødluke, som kan åpnes manuelt, for tømming av bassenget i nødsituasjon. I løpet av cirka 1-2 minutter er vannstanden ned fra 1,75 meter til cirka 40 centimeter.

Bygging av i første omgang to oversettingstraseer for militære kjøretøy ble ferdigstilt høsten 2008.