Elevene dømmes ulikt

Lærere legger vekt på ulike ting når de gir karakterer, viser en ny undersøkelse.

Undersøkelsen, som er utført av Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) viser at lærerne selv syns at det er vanskelig å gi rettferdige karakterer.

Det er interessant å se hvordan karaktervurderingen varierer over hele linjen; innenfor fag, mellom fag og mellom skoler, sier Tine Sophie Prøitz i NIFU STEP til Bergens Tidende.

Sammen med Jorunn Spord Borgen har Prøitz intervjuet 41 lærere, som alle etterlyser klarere retningslinjer for hvordan karakterene skal settes.

Undersøkelsen viser også at lærerne har ulike syn på hva standpunktkarakteren skal gjenspeile.

Vi får fire forskjellige hovedsvar. Det ene er at den skal vise oppnådd kompetanse til slutt i opplæringen. Dette er i tråd med regelverket. De andre svarene er mindre i tråd med regelverket, der det oppgis at oppnådd kompetanse underveis, innsats, holdninger og andre sider ved eleven også vektlegges, sier Prøitz.

Lærerne på ungdomsskoletrinnet er bekymret for at elever ikke skal få plass på den videregående skolen som de fortjener.

De mener noen får konkurransefortrinn fordi det er enklere å få gode karakterer på enkelte skoler, sier Prøitz.

Lektor Kjersti Astad ved Bergen Handelsgymnasium opplever at det er stor uenighet om karakterer når to lærere skal vurdere den samme elevens prestasjoner.

Det er vanskelig å komme fram til felles kriterier, sier Astad til Bergens Tidende.