Advarer mot tap av arbeidsplasser

De streikende godsekspeditørene tror konflikten vil fortsette helt fram til 15. juni. Arbeidsgiverne frykter at arbeidsplasser vil gå tapt.

– Situasjonen virker ganske låst, og vi frykter at streiken kan vare så lenge, sier administrerende direktør Tom Rune Nilsen i Logistikk og Transportindustriens Landsforening (LTL) til NTB.

Han er redd for at de fire store selskapene innen godstransport på sikt kan tape mellom 5 og 10 prosent av sine markedsandeler.

– Det kan være snakk om en milliard kroner i året ved 10 prosents markedsreduksjon. Dette kan skje fordi kundene finner alternative fraktruter og inngår kontrakter med andre speditører. En slik lekkasje kan føre til at bedriftene må redusere sin bemanning med tilsvarende 10 prosent, sier Nilsen.

Streiken vil 15. juni være 30 dager gammel, og da er meklingsmannen ifølge lovverket pålagt å innkalle partene til et møte.

Underhånden
– Det ser ut til at det går den veien. Vi har hatt to underhånden-kontakter, og begge muligheter ble ødelagt av motpartens bakholdsangrep, det siste i form av pressemeldingen i går. Den slags ultimatum, som vi får vite om når pressen ringer, river ned ethvert tillitsforhold, sier nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars M. Johnsen til NTB.

Streiken omfatter alle de store godsterminalene i Oslo-området og en rekke mindre terminaler rundt om i landet. Mellom 1.700 og 1.800 organiserte er tatt ut, og ekspederingen av gods er stanset helt opp. Johnsen mener dette foreløpig er et passende antall for å ramme arbeidsgiver og ikke tredjepart.

– Vi har til løpende vurdering om vi skal ta ut flere, men holder oss på dette nivået inntil videre. Vi er veldig oppmerksomme på at liv og helse ikke skal settes i fare og innvilger rundhåndet alle dispensasjonssøknader på dette feltet, sier Johnsen.

Han nevner morsmelkerstatning som et helseprodukt som ble debattert en del internt, men som ble innvilget innenfor en vid fortolkning av liv og helse.

Nye tilbud
LTL tilbød tirsdag ettermiddag et kronetillegg på tre kroner timen og mener at lønnstillegget og nye forslag innenfor to vanskelige prinsippspørsmål burde få slutt på streiken.

– Vi har hørt på motpartens argumentasjon og forsøkt å tette hullene. Nå streiker de på en styringsrett som de vet arbeidsgiverne ikke kan gi fra seg, sier Nilsen.

Johnsen er helt uenig i at tilbudet er rimelig. Han mener at det store problemet som er knyttet til grensedragningen mellom det sjåfører og terminalarbeidere skal utføre, ikke er løst.

– Vi har hele tiden sagt at dette oppgjøret ikke dreier seg hovedsakelig om penger. Prinsippene er bøygen, sier nestlederen i Transportarbeiderforbundet.