Hareide ønsker ikke å slå partipolitisk mynt på den dramatiske ulykken på Sjursøya i Oslo onsdag, men synes at en hendelse av dette omfanget bør utløse en gjennomgang av togsikkerhet på nasjonalt plan.
– Det er for tidlig å fordele skyld og uskyld, men bare det forhold at slike ulykker kan skje, viser at man ikke er kommet langt nok i arbeidet med sikkerhet, sier Hareide til NTB.
Han viser til Åsta-ulykken i 2000, der 19 mennesker omkom, og den oppgradering av sikkerheten som skjedde i tiden etter. Noe lignende mener han onsdagens ulykke kan avføde.
– Først må Havarikommisjonen få gjøre sitt arbeid og levere sine konklusjoner til regjeringen. Deretter bør statsråden informere Stortinget på egnet måte om hvilke tiltak som skal settes i verk for å unngå at vogner kan løpe løpsk, sier Hareide.
Komitélederen understreker at dette ikke må bli noe politisk spill, men at man midt i den tragiske ulykken må gå gjennom sikkerhetsrutiner, slik at det kan komme noe positivt ut av det, som etter Åsta.
– Bare det at alle de som driver togselskaper, over flere år har fått merknader for ulike sikkerhetsbrudd, viser jo at denne bransjen trenger en kritisk gjennomgang, sier Hareide.