– Mer midtrekkverk istedenfor firefeltsveier

Norges Naturvernforbund forsøker å overbevise regjeringen og Stortingets samferdselspolitikere om at midtrekkverk på eksisterende veier er en bedre og billigere løsning enn nye firefelts motorveier.

I et brev til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) argumenterer Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken med at midtrekkverk gir mer sikkerhet for pengene, medfører mindre inngrep i natur og matjord, og er bra for klima og miljø fordi det gir mindre trafikk, lavere kjørehastighet og lavere klimagassutslipp.

I tillegg mener Naturvernforbundet at midtrekkverk istedenfor nye firefeltsveier kan gi distriktspolitiske fortrinn ved at innsparte veimidler kan brukes til utbedringer og sikkerhetstiltak på en større del av veinettet.

Trygg Trafikk

Brevet til Magnhild Meltveit Kleppa – med kopi til Miljøverndepartementet og Stortingets transport- og kommunikasjonskomité – er en kommentar til statsrådens svar etter at Lars Haltbrekken og direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk i november oppfordret til rask utbygging av midtrekkverk.

Haltbrekken og Sandberg understreket at det er viktig å velge løsninger som ikke stimulerer til mer trafikk. «Midtrekkverk med breddeutvidelser framfor firefeltsveier er slik sett en svært god løsning, til glede for miljøet og trafikksikkerheten», hevdet de.

20.000 kroner per meter

I svaret uttaler Meltveit Kleppa seg positivt om midtrekkverk og forsikrer at dette er «ett av mange tiltak det skal satses på i årene som kommer.»

Hun peker på at det i kommende veiplanperiode fra 2010 til 2019 skal brukes om lag 6 milliarder kroner til å etablere 750 kilometer midtrekkverk eller forsterket midtmarkering på eksisterende riksveier.

«Jeg vil samtidig understreke at bygging av midtrekkverk på ingen måte er et strakstiltak», skriver statsråden. Hun påpeker at det ikke er midtrekkverket i seg selv som koster mye, men nødvendig breddeutvidelse av veien. Gjennomsnittskostnaden inkludert breddeutvidelse er 15.000-20.000 kroner per meter, og av dette koster rekkverket knapt 1.000 kroner, blir det opplyst.

– Sju ganger dyrere

Lars Haltbrekken fortsetter diskusjonen med utgangspunkt i statsrådens bemerkning om at midtrekkverk ikke er noe strakstiltak. Han skriver at dette «naturligvis må ses i et relativt perspektiv». Deretter viser han til tall som Samferdselsdepartementet tidligere har presentert.

Ifølge disse tallene vil midtrekkverk og en viss breddeutvidelse av eksisterende tofeltsvei koste 15-20 millioner kroner per kilometer. Ny tofeltsvei med midtrekkverk koster 70-100 millioner kroner, og ny firefeltsvei koster 100-160 millioner kroner per kilometer.

Matjord og strandsone

Som eksempel nevner Haltbrekken strekningen Kolomoen – Biri på E 6 i Hedmark og Oppland, der Naturvernforbundet tidligere har hevdet at utvidelse til fire felt vil bli cirka sju ganger dyrere enn bygging av midtrekkverk med nødvendig breddeutvidelse.

Haltbrekken peker på at bygging av firefeltsvei er «svært konfliktfylt med tanke på natur og miljø». På strekningen Kolomoen-Biri-Lillehammer handler konfliktene blant annet om kryssing av Åkersvika naturreservat, og nedbygging av matjord og naturområder i Mjøsas strandsone.