Forbrukerrådet slår tilbake

Forbrukerrådet slår kraftig tilbake etter reaksjonene fra BNL og Byggmesterforbundet rundt rapporten som viser at også organiserte håndverkere bløffer om godkjenninger.

– Forbrukerrådet mener det virkelig burde bekymre byggenæringen og håndverkerbransjen i særdeleshet at hver femte undersøkte håndverker som markedsfører seg med spesiell kompetanse eller godkjenning, feilinformerer om dette i markedsføringen. Og fra bransjeorganisasjonene innen håndverkerfagene er det i alle år blitt hevdet at det er tryggere og bedre å velge deres medlemsfirmaer fremfor uorganiserte håndverkere. Vår undersøkelse viser at det ikke er forskjell på organiserte og uorganiserte bedrifter når det gjelder å bløffe om kompetanse og godkjenninger, sier en svært overrasket prosjektleder i Forbrukerrådet, Geir Røed, som er ansvarlig for undersøkelsen.

– Vi hadde forventet at denne undersøkelsen var en gyllen mulighet for bransjeorganisasjonene til å rydde opp. Det er bekymringsfullt og urovekkende at forbrukerne ikke kan stole på bedriftenes egen markedsføring, fremholder han.

Røed stiller seg undrende til at direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i BNL, Audun Lågøyr, i utgangspunktet velger å stille seg skeptisk til undersøkelsen fordi utvalget ikke er stort nok.

– Vi har gjort et tilfeldig utvalg på 100 bedrifter som tross alt er et betydelig antall. Men det går alltids an å diskutere om utvalget er stort nok når det her til lands finnes flere tusen håndverkerbedrifter. Undersøkelsen gir imidlertid et bilde av en situasjon som er uønsket selv om vi ikke pretenderer å fortelle den hele og fulle sannhet i detalj, sier Røed som kan forsikre Lågøyr om at Forbrukerrådet ikke har noen interesse av å foreta et skjevt utvalg av firmaer.

Røed stiller seg også noe uforstående til Lågøyrs opplysning om at tallene ikke reflekterer Mesterbrevnemndas tall.

– Vårt inntrykk etter å ha vært i nær kontakt med Mesterbrevnemnda, Statens bygningstekniske etat og Fagrådet for våtrom i vårt sjekkarbeid av firmaer, er at det er en utbredt tendens til å lyve på seg kompetanse og godkjenninger som man ikke har, og at dette er til stor irritasjon for sannferdige konkurrenter som klager på forholdene, sier han.

Forbrukerrådet tar også til motmæle mot Lågøyrs opplysninger om at BNL ikke har fått ut navnene på firmaene som bløffer i sin markedsføring.

– Vi offentliggjør ikke en undersøkelse før vi gjør det. Det betyr at vi heller ikke går ut med navn før undersøkelsen presenteres. Det skjedde sist torsdag, og fra samme tidspunkt er også navnene på alle firmaene offentliggjort på vår nettside, sier han og fortsetter:

– Under hele gjennomføringen av undersøkelsen har vi hatt nær kontakt med berørte myndigheter og institusjoner for å sjekke om oppgitte opplysninger om kompetanse og godkjenninger er riktige. Disse har derfor hele tiden visst hvilke bedrifter det er snakk om, fremholder han.

Røed synes også Byggmesterforbundets leder, Frank Ivar Andersen, også har en spesiell tilnærming til undersøkelsen.

– Det er ikke seriøst å sjekke sine medlemmer etter at undersøkelsen er offentliggjort. Er det noe vi kan være helt sikre på, så er det at bedrifter som har gått ut med uriktige opplysninger umiddelbart sørger for å rette opp dette, sier han.

Røed opplyser at Forbrukerrådet sitter på dokumentasjon i form av kopierte nettsider for alle firmaene som var med i undersøkelsen.

Det hører med til saken at Byggeindustrien ikke fant at noen av Byggmesterforbundets medlemmer blant firmaene som hadde bløffet i sin markedsføring. Her var det malere og murere som dominerte.