Veibygging fører til økte CO2-utslipp

Regjeringens rekordsatsing på veibygging fører til store økninger i utslipp av CO2. Det kolliderer med målsettingen om å redusere utslippene.

Regjeringen burde heller satse på å sette ned fartsgrensa til 70 kilometer i timen for å få ned utslippene, sier avdelingsleder Arvid Strand ved Transportøkonomisk Institutt til Dagsavisen.

Han står bak en ny rapport som på mange måter imøtegår en rapport fra SINTEF på oppdrag fra Opplysningsrådet for Veitrafikken i 2007 som konkluderte med at økt veibygging ville føre til lavere utslipp.

Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete brukte den rapporten i grunnlaget for diskusjonen om ny transportplan.

Ifølge SINTEF-rapporten ville utslippene gå ned fordi bedre veier ville føre til jevnere fart og mindre drivstofforbruk.

Men Strand fastslår at bygging av bedre veier i hovedsak fører til økte klimagassutslipp fordi gjennomsnittsfarten øker og fordi bedre veier fører til mer trafikk. I tillegg fører selve veibyggingen og påfølgende drift og vedlikehold til økte utslipp.

Der nye veier kan føre til lavere utslipp er når de erstatter forurensende ferjer eller korter ned på avstandene ved hjelp av nye tunneler.

Dersom regjeringen skulle ønske å gjøre noe for å redusere utslippene, ville det være bedre å redusere fartsgrensene.

Strand peker på beregninger fra Det internasjonale energibyrået IEA som viser at en nedsettelse av farten fra 90 til 70 kilometer i timen gir en gjennomsnittlig utslippsreduksjon på 23 prosent for en vanlig personbil.