Mindre asfalt?

Vi var veldig fornøyd med at asfaltprogrammet ble forsterket i 2009. Men det er aldeles feil å reversere utviklingen. Det er fortsatt uendelig mye dårlig vei – og vi burde minst hatt samme bevilgninger som i år i mange år fremover, for at de dårligste strekningene kan fått nytt, trafikksikkert dekke. I tillegg forstår vi ikke hvorfor det ikke bevilges mer til midtdelere. Neste år kommer det midtdelere på åtte nye kilometer med det som kanskje er det viktigste trafikksikkerhetstiltaket vi har. Det er knuslete.

Vi forstår ikke hvorfor staten ikke bruker mer penger på det som betyr mest for flest mennesker. Pengebruken til staten er enorm, men likevel klager alle over at de får for lite penger til sin sektor eller til sine særinteresser. Vi betrakter mange av tiltakene som får statsbevilgninger som rene hobby-tiltak. Vi betaler våre hobbyer selv – og det bør være regelen. Vi har ellers all verdens pressgrupper som krever penger til sine sære saker. Og det er selvsagt en enkel løsning å gi penger slik at man slipper alt maset. Men vi mener at det er mer fornuftige saker å bruke pengene til.

Nå går det selvsagt forskrekkelig mye av de statlige pengene til trygdesystemet. Men det er kanskje på tide å spørre seg om hva staten egentlig skal bruke penger til. Da er infrastruktur etter vårt syn noe av det som man må satse mest på. Kvaliteten på norske veier og jernbanestrekninger er fortsatt på et lavmål sammenlignet med standarden i andre siviliserte land. Det trengs store bevilgninger for at vi skal komme på line. Nå går det dessverre andre veien. Det at vi en gang ikke fyller målene til norsk vei- og veitrafikkplan er nedslående.