Starten på begynnelsen på slutten?

Vi ser nå flere faresignaler for norsk byggenæring om man ikke tar noen grep. Kostnadsnivået er kommet faretruende høyt. Våre åpne grenser og store lommebok lokker selvsagt konkurrerende bedrifter i lavkostland i hopetall.

For å sikre rettferdig konkurranse er det laget et regelverk b l a gjennom allmenngjøringsloven. Men det er også andre regler som gjelder.  Problemet er at dette regelverket er lite kjent – ikke minst i de mange kommuner. Der kjenner man ellers lite til alt regelverket som gjelder innkjøp – ikke minst synes det å være store mangler i kunnskapen om innkjøp av tjenester i bygg og anlegg.

Byggeindustrien har de siste dagene kjørt en sak vedrørende en byggesak i Surnadal kommune. Bakgrunnen for vår interesse er at kommunen valgte å gi jobben på rehabilitering av fasadene på en ungdomsskole til et selskap i Latvia. I følge uttalelser fra kommunesjefen var det først og fremst lønnskostnadene som skilte (forskjellen mellom det latviske selskapet og de to norske anbyderne var på ca. en million kroner. Latvierne mener at de skal gjøre jobben for 3,7 millioner kroner).

Da det ble opplyst at latvierne krevde 146 kr. pr. time for tilleggsarbeid, begynte alarmklokkene å ringe i vår redaksjon. Da ordføreren i kommunen ble konfrontert med allmenngjøringsloven, innrømte han at den loven kjente han ikke. Denne loven sier at minstelønnssatsen som skal brukes er kr. 133.50. Men i tillegg skal det betales for diett, opphold og hjemreise. Det betyr at den egentlige timeprisen til arbeiderne vil ligge nær det som er gjennomsnittslønnen for norske håndverkere – nemlig ca. kr. 191 kroner. Nå har vi fått et tilsvar fra kommunens advokat som går i rette med Byggeindustriens påstander om ulovligheter. Nå vet vi at det er andre advokater – og som utelukkende jobber med slike saker – som hevder noe annet.

Det forhold som advokat Tore Skåltvedt (som representerer Surnadal kommune) helt ser bort fra er forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter som også gjelder for kommunene. Denne forskriften pålegger ytterligere flere plikter til byggherre med å følge opp at lønns- og arbeidsvilkår er lovlige i hele verdikjeden . Se nærmere her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/pressesenter/pressemeldinger/2008/forskrift-mot-sosial-dumping.html?id=499506

Vi stiller oss litt undrende til at det er en redaktør som skal fortelle hvilke lover og forskrifter som gjelder. Nå er riktignok denne aktuelle forskriften påanket til ESA og det aktuelle departementet har fått tre måneder på seg til å skrive et tilsvar, men forskriften gjelder.

Nylig hadde vi en tilsvarende sak i Kristiansand. Der hadde mange norske bedrifter og et latvisk selskap levert anbud på bygging av en ny idrettsarena. Det var også en prekvalifisering. Det latviske selskapet lå vesentlig under de norske entreprenørene og ble innstilt på jobben. Da det kom inn protester fra noen av de norske entreprenørene ble saken gjennomgått på nytt – og anbudet fra det latviske selskapet ble forkastet på grunn av at det latviske selskapet bl a manglet norske godkjennelser m v. At dette ikke ble oppdaget i prekvalifiseringsrunden er en annen sak.

Nå har også de norske anbyderne i Surnadal fått anledning til å protestere. Det bør de gjøre.

Vi er ikke ute for å henge ut eller ta Surnadal kommune. Men vi er opptatt av at det i slike saker må være full åpenhet – og at alle parter vet hva som foregår. Og vi må også forvente at kommunene kjenner det regelverk som skal følges. Problemet er at dette regelverket begynner å bli så komplisert og vanskelig at man ikke blir forundret over at mindre kommuner ikke har slik oversikt.

Vi vet også at EBA Møre og Romsdal har tatt opp denne saken - og i et styrevedtak er det bedt om at lovligheten i denne kontrakten i Surnadal blir gjennomgått.

Ellers er det ikke bare små kommuner som har problemer. Mange skvatt kanskje i stolen da Dagsrevyen (torsdag 1. oktober) viste hva som foregikk på ett nytt kommunalt forbrenningsanlegg for søppel i Bergen. Der opereres det med doble sett kontrakter og underbetalte polske arbeidere. Men Bergen kommune må være klar over at det har et selvstendig ansvar for å følge opp at tariffbestemmelse følges opp. Dette er ikke bare opp til arbeidsgiver.

Vi minner igjen om ”Forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter” . I § 5 heter det:

”Oppdragsgiver skal i sine kontrakter stille krav om at ansatte hos leverandører og eventuelle underleverandører som direkte medvirker til å oppfylle kontrakten, har lønns og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende landsomfattende tariff ”.

Forskriften er ment å skjerpe kommunene til å følge opp i forbindelse med lønnsvilkår i offentlige anbud og er et parallelt system til Allmenngjøringsloven. Det synes som verken Surnadal eller Bergen kommune har fått med seg dette. Det synes heller ikke som advokat Tore Skåltvedt har fått med seg denne forskriften som etter vårt syn er vesentlig.

Les mer om Bergensaken her:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6799950

I slutten av sitt innlegg skriver advokaten:

”Det stilles spørsmålstegn til fremsettelse av påstandene i artikkelen, spesielt ettersom artikkelen ikke gir en kvalifisert vurdering av hvilke lovbestemmelser som anses overtrådt og hvordan overtredelse skal ha skjedd. Her burde Byggeindustrien ha et strengere krav til juridisk etterprøving før den henger ut en konkret kommune for å sette søkelyset på en generell problemstilling.”

Nå er jeg bare en skarve redaktør som ikke har juridisk embetseksamen. Men en som har en slik eksamen burde kanskje ha fått med seg hvilke bestemmelser som gjelder. Advokaten synes helt å ha glemt den forskriften om lønns-og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.

Vi har mange kloke advokater som virkelig kan disse reglene – og de bør komme på banen Det samme må byggenæringens organisasjoner. Dette er nemlig en sak som til syvende og sist bestemmer hva som vil skje med norsk byggenæring.

Nytt svar

Fredag ettermiddag kom følgende melding fra advokaten til Surnadal kommune:

I artikkel publisert den 29. september 2009 ble det fremmet påstander om at Surnadal kommune hadde brutt norsk lov på en rekke områder, da med fokus på brudd mot allmenngjøringsloven.

Surnadal kommune har imøtegått disse påstander i brev oversendt til Byggeindustrien, publisert den 1. oktober 2009.

Et nytt innlegg i saken fra sjefredaktør Per Helge Pedersen ble publisert den 2. oktober 2009. I dette innlegget er fokuset flyttet fra allmenngjøringsloven over på forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.

Surnadal kommune følger selvsagt denne forskriften og har forsikret seg om at Arcers følger norsk regelverk vedrørende lønns- og arbeidsvilkår under oppdraget for kommunen.

I denne forbindelse vises det til advokat Stoklands uttalelser om at ledelsen i Arcers forsikrer at norske lover og tariffbestemmelser vil bli fulgt opp i Surnadal.

 

For Surnadal kommune -

Advokat Tore Skåltveit