Dårlige priser

En rekke bedrifter i byggenæringen går nå inn i nye kontraktsforhold med dårlige priser. Mange mener at prisene er for dårlige og at mange bedrifter kan ha problemer med å tjene penger. Underentreprenører og leverandører skvises verre enn noen ganger. Men for å overleve på kort sikt spiser man selv de ”sureste” eplene.

Vi frykter at svært mange bedrifter vil legge frem dårligere regnskaper neste år enn hva de gjorde i år. Vi bestyrkes i troen på at 2010 vil bli vesentlig dårligere enn 2009.

”Lav rente og mindre ledighet enn ventet gjør at mange spør «hvilken krise». Men for eksportbedriftene er ikke krisen over. Bedriftslederne ser svart på markedssituasjonen i undersøkelsen som NHO gjennomfører blant 1.100 bedriftsledere. Det er ordretørke, sier administrerende direktør i NHO, John G. Bernander.”

Dette intervjuet er også gjengitt på bygg.no. Nå tror vi ikke bare at det er eksportindustrien som sliter. Det gjør også mange bedrifter i byggenæringen.

Det vil derfor være helt avgjørende at staten nå sørger for å bruke penger på varige investeringer og på helt nødvendig vedlikehold i hele offentlig sektor. Det trengs flere krisepakker om sysselsettingen skal reddes. Men det er viktigere enn noen gang at det knyttes klare regler til hvordan pengene skal brukes.

Heldigvis finnes det en rekke unntak. Bedrifter som har hatt evnen til å styre seg i gode tider – og som har en god egenkapitaldekning vil selvsagt klare seg bedre gjennom det ragnarokk mange opplever.

Vi ser også at det er tildels store regionale forskjeller. I mange lokalsamfunn er det fortsatt mye å gjøre, mens det andre steder er ordretørke.

Det samme ser vi i media som også er sterkt rammet av finanskrisen. De aller fleste mediebedrifter sliter med inntektsmålene – spesielt når det gjelder annonser. I Byggeindustrien har vi heldigvis klart oss langt bedre enn de fleste. Det skyldes selvsagt hardt arbeid, men det skyldes også den posisjon vi har som den ledende mediebedriften i byggenæringen.