Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Rassikring betyr tunnel

Publisert: 20.11.2008 11:22. Sist endret: 27.11.2013 19:28.

Da vegdirektør Terje Moe Gustavsen holdt åpningsforedraget på Fjellsprengningskonferansen, sa han at fra nå av betyr rassikring tunnel. Det må selvsagt fortsatt sikres mye på tradisjonelt vis, men skal man ta de store grep må det bygges tunnel. Fjellet er mange steder alt for farlig til å bygge vei i dagen. Han sa at det nå er stor politisk vilje til å bevilge mer penger til rassikring. Han lovet en betydelig opptrapping på dette feltet i årene fremover.

 

Flere nettledere

  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
    17.01.2021
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
    14.01.2021
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
    13.01.2021
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
    12.01.2021
  • Utfordrer byggenæringen
    11.01.2021
  • Gjenoppbyggingen
    10.01.2021
  • Viktig med god kontroll ved innreise
    07.01.2021
  • Mange vil etterspørre trygghet
    07.01.2021
Les flere

Nettleder

Bekymringsfull trang kommuneøkonomi

Les også:

  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
  • Utfordrer byggenæringen
  • Gjenoppbyggingen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • 20 konkurser i uke 2
  • Tone Gulbrandsen Næss blir HR-sjef for Optimera
  • Svenske Broviken blir ny hovedeier i HRP
  • Rosendal Maskin tilbyr elektriske gravemaskiner på 17 og 30 tonn
  • Prosjekt- og prosessutvikling taper kampen om forskningsmidlene - næringen ber samferdselsministeren ta grep
  • Acciona Ghella krevde litt over 400 millioner mer for Follobane-arbeider - nå er partene kommet til enighet utenfor rettssalen
  • Nye ledere for Trym Bygg og Trym Anlegg
  • Park & Anlegg fikk Bypakke Nedre Glomma-brukontrakt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Sonja Henie ishall

Flere prosjekter

  • Fri Sikt Volsdalsberga
  • Strømmehaven omsorgssenter
  • Åssiden fotballhall
  • Egenesgården
  • Domus Oppdal
  • Johannessenteret
  • Magasinparken
  • Legenes hus
  • DSV i Vestby
  • Paradisalléen
  • Powerhouse Telemark
  • Skogro
  • Kristian Augusts gate 13
  • Atrå skule
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske

Flere kontrakter

  • Veidekke fikk vedlikeholdsjobb for Bane NOR
  • Skanska utvikler kunstmuseum og teater i Trondheim
  • AF Gruppen bygger Furuset Hageby
  • AF-selskap vant logistikkoppdrag i Gøteborg
  • HAB bygger råbygg for nye Radiumhospitalet
  • NCC tildelt kontrakt på Halden Helsehus
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

  • Høyblokka krymper når det nye regjeringskvartalet reiser seg - se bilder

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorPer Helge Pedersen

Foredraget til vegdirektøren falt ellers i god jord blant de nær 700 fjellsprengerne som satt i salen. Vi var også meget fornøyd med de signaler vegdirektøren kom med. Når det gjelder dette med rassikring, er vi helt enige. Det å flikke på fjellet i de mest rasutsatte områdene er på sikt bortkastede penger - og det skaper kun falske forventninger til de veifarende.

Det som er den store utfordringen, er at kostnadene med drift av tunneler er langt større enn det man tidligere har gått ut med. Det er synd at denne erkjennelsen ikke har kommet før. Mange av de vedlikeholdskostnadene vi i dag sliter med, skyldes at man bygde for billig fra starten av. Man har vært for opptatt av å spare penger på nye prosjekter. Det fører ofte til at man må foreta betydelig oppgraderinger og vedlikehold etter få års drift. Se bare på de undersjøiske Ålesundstunnelene og Freifjordtunnelen på Møre. Bare Ålesund-tunnelene må nå rehabiliteres for 430 millioner kroner.

Totalt er det 900 tunneler i Norge. I tillegg er det mange bruer. Bruene dekker faktisk et areal på 3000 dekar. Det er også en utgiftsbombe når det gjelde vedlikehold. For å ta igjen forsømt vedlikehold og for å sikre et høyere nivå, økes nå bevilgningene til slike arbeider med 30 prosent. Vi tror at Stortinget må bevilge enda mer penger i årene som kommer.

For å illustrere kostnadene med tunnel, fortalte vegdirektøren at i Oslo-området er tunnelandelen av veinettet kun 3 prosent, mens 36 prosent av vedlikeholdskostnadene er knyttet til de samme tunnelene.

Vegdirektøren kom egentlig til sine egne. Han er vokset opp i en anleggsfamilie. Både faren, bestefaren og oldefaren drev i anlegg - og vegdirektøren har selv i unge dager vært med på fjellsprengning. Han vet derfor hvor skoen trykker.

 

 

Nøkkelord:

Leder
 

Acciona Ghella krevde litt over 400 millioner ekstra for Follobane-arbeider
- nå er partene kommet til enighet utenfor rettssalen

 

20 konkurser i uke 2

 

Veidekkes maskinpark klar for fossilfrie anleggsplasser
- men sjefen advarer om biodiesel-utfordringer

 

Rosendal Maskin tilbyr elektriske gravemaskiner på 17 og 30 tonn

 

2020 ble beste nyboligår for OBOS siden 2016

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip

Annonsørinnhold
 

Internasjonal inspirasjon inn i norske jernbanestasjoner


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen